293
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

(19)درباره تصحيح ترجمه ابوالفتوح رازى اولين مترجم شيعى قرآن ۱

محمّد مهيار

اقبال نويسندگان و مترجمان زبردست و توانا در نيم قرن اخير به ترجمه قرآن مجيد و تحقيق و تفحّص درباره كلام وحى در ايران چشمگير و قابل توجه است، به حدّى كه از نظر كميّت و كيفيّت، به جرئت مى توان گفت كه با تمام هزار و چند صد ساله گذشته برابرى مى كند. دهها ترجمه موفق با نثرِ قوام يافته و انشاى فصيح، كم كم ما را به نوعى نثرِ متونِ مقدس در زبان فارسى راه مى نمايد كه بايد در كنار انواع گونه هاى نثرِ فارسى در كتابهاى سبك شناسى از آن ياد كنيم.
تلقّى نگارنده بر آن است كه ما نيازمند اين نوع نثر بوديم، كه همپاى گونه هاى نثرِ علمى، هنرى، ادبى، عاميانه و جز آن به خدمت گرفته شود. بنابراين بايد در ايجاد و استحكام آن قدمهايى برداريم. در واقع ما در راه ترجمه متون مقدس به پايان خط نرسيده ايم، بلكه هنوز در آغاز راه هستيم. نثر مقدس بايد در كنار ديگر گونه هاى نثر معاصر رشد و تكامل پيدا كند، و اين امر ميسّر نمى شود مگر با ارائه ترجمه هاى متعدد و گونه گون از قرآن مجيد و ديگر متون مذهبى مانند نهج البلاغه و صحيفه سجّاديه.
بارى، در كنار اين تلاش مقدس و علمى در حوزه قرآن پژوهى، لازم است كه به

1.جله ترجمان وحى، ش ۲، سال چهارم، اسفند ۱۳۷۹، ص ۱۲۷ ـ ۱۳۰.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
292

حق و امام معصوم عليه السلام مى باشد و اماميّه را در آن انكارى نيست.
بخش دوم: در نكات اخلاقى، تربيتى، روايى، قصّه هاست.
واضح است كه بخشهاى دشوار تفسيرى و مورد اختلاف (مسائل فقهى، اصولى كلامى...) را فرو گذاشتم كه براى خواننده جوان قابل درك نيست.
در پايان سپاس بى حدّ به پيشگاه حقّ (جلّت عظمته) مى گزارم كه اين بنده را توفيق ارزانى فرمود و نيز از استادان بزرگوار جنابان آقايان دكتر ياحقى و دكتر ناصح و دستياران علاقه مندشان در گروه فرهنگ و ادب اسلامى بنياد پژوهشها و از الطاف و عنايات تشويق آميز حضرت حجة الاسلام والمسلمين جناب آقاى الهى خراسانى مدير عامل بنياد پژوهشهاى اسلامى كه مساعدتهاى معظم له در تمشيت طبع تفسير ابوالفتوح هميشه ياريگر ياران بوده است. از استاد محمد مهدى ركنى به جهت برخى راهنمودها، و آقايان: محمد على على دوست كه در دستيارى و ويراستارى، و رضا ارغيانى در آماده سازى، و سيّد محمود خسروانى شريعتى و محمود عنبرانى در نمونه خوانى اثر، و سيد نعمت اللّه طباطبايى در حروفچينى و صفحه آرايى اين كتاب بنده را يارى كردند و نيز از اولياى محترم بنياد ـ كه به نحوى مساعدت صميمانه داشته اند ـ سپاسگزارى مى نمايد.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 150867
صفحه از 504
پرینت  ارسال به