31
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

(3)ماده تاريخ تصحيح تفسير شيخ ابوالفتوح رازى ۱

محمدكاظم صبورى (ملك الشعراء بهار)

در تصحيح تفسير شيخ ابوالفتوح رازى كه به دست و قلم اين بنده صورت گرفت ۲
هر كه مى خواهد بداند راز قرآنگو بجوى از نسخه تفسير رازى
بوالفتوح از اين همايون نامه زيبدفخر جويد بر هزاران فخر رازى
بارك اله نامه اى كز خواندن آنطاعت اهل نماز آيد نمازى
در حقيقت گر كتابى هست الحقباشد اين تفسير و غير از آن مجازى
در زمان دولت داراى گيهانتاج شاهان ناصرالدين شاه غازى
ركن دولت آنكه در ملك خراسانكبك از عدلش كند با باز بازى
كرد استنساخ اين تفسير فرخكز تفاسيرش ببخشد بى نيازى
نسخه اى كاين نسخه استنساخ از آن شدبود سر تا پا غلط بى عشوه سازى
بى غلط بى سقط كس در وى نجستىنه كلام پارسى نه نظم تازى
از پى تصحيح آن شهزاده بر من لطف فرمود امتياز سرفرازى
از قياس و حدس صائب وز دواوينروز و شب جستم طريق چاره سازى
بيش از يك سال در وى رنج بردمتا سر آمد زحمتى با اين درازى
نو عروسى بود بى زينت وليكناخترانش مى كنند اكنون جهازى
اين عروس ايزدى را شكر ايزدداد آخر كلك من زينت طرازى
چون تمام آمد بتاريخش صبورىانجمن كرد از عراقى و حجازى
از ميان آمد يكى بيرون و گفتاراز ايمان يابى از تفسير رازى
1308ق

1.يوان صبورى (ملك الشعراى آستان قدس رضوى)، حاج ميرزا محمد كاظم صبورى، به تصحيح محمد ملك زاده، كتابخانه ابن سينا، تهران، ۱۳۴۲ ش، ص ۵۸۱ ـ ۵۸۲ .

2.در زمان سلطنت ناصرالدين شاه قاجار، به شاهزاده ركن الدوله حكمران خراسان دستور صادر مى شود كه از روى نسخه خطى تفسير رازى، متعلق به كتابخانه آستانه رضوى، نسخه ديگرى استنساخ كنند و براى كتابخانه سلطنتى به دربار بفرستند. پس از استنساخ، چون اصل نسخه داراى اغلاط زياد و سقطات فراوان بوده است، به ملك الشعراى صبورى مراجعه مى شود كه با مطالعه و مراجعه به مآخذ صحيح، به تصحيح اغلاط و تكميل نسخه اقدام كند. صبورى بيش از يك سال در تصحيح آن وقت صرف كرد و در سال ۱۳۰۸ ق آن را به اتمام رسانيد و اين قطعه را هم بدان مناسبت ساخت.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
30

التاسع، قوله: و اذ تقنا الجبل» ـ الآيه. خطى، نستعليق، بيست سطرى. آيات نسبتاً جلى و نسخ نوشته شده و مترجم به شنجرف. وقفى نادرشاه. سال وقف: 1145. عدد اوراق: 136. طول: 2 كره و 5 بهر، عرض: يك كره و 9 بهر.
روض الجنان مكرّر ايضاً. اين نسخه قطعه اى است از اواخر سوره المزمل تا آخر قرآن كه آخر كتاب است. اول نسخه: از نيمه اندكى او تخيير را باشد. آخر نسخه: و «و نعم النصير و وقع الفراغ منه» ـ الخ. آخر نسخه، يك ورق زايد است مشتمل بر تعداد حروف قرآن و پس از آن دعايى است. تاريخ كتابت: سنه 557. كاتب ابوزيدبن (بيد؟) ابن محمد بن الحسين بن الحسن بن محمد بن يونس البرادستانى مقيم (لسفيد من لسالوله؟). خطى، نسخ، نوزده سطرى. وقفى ابن خاتون. سال وقف: 1067. عدد اوراق: 182. طول: يك كره و 8 بهر، عرض: يك كره و 2 بهر. ۱

1.فهرست كتب كتابخانه آستانه مقدس رضوى چاپ قديم، رحلى، ج ۱، ص ۴۳ ـ ۴۵. در زمان توليت در شهر محرم ۱۳۴۵ق / ۱۳۰۵ش طبع شد.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 148932
صفحه از 504
پرینت  ارسال به