369
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

(31)معرفى كتاب نثر طوبى ۱

على نصيرى

شخصيت والاى علمى ـ معنوى علاّمه ميرزا ابوالحسن شعرانى رحمه الله، بسيار فراتر از آن است كه در اين مقال كوتاه آن هم از زبان قاصر نگارنده اى گفته آيد. درباره ايشان همين بس كه بزرگانى از ايشان به بزرگى ياد كرده اند و گفته اند: بزرگ آن است كه بزرگان از وى به بزرگى ياد كنند و در كارنامه عمر بابركت اين حكيم فرزانه همين بس كه شخصيتهاى ممتازى چون علاّمه حسن زاده آملى (حفظه اللّه ) از خرمن دانش و فضل او سالها خوشه چينى كرده و بر اين شاگردى افتخار مى كنند. علاّمه شعرانى را بيشتر به حكمت و فلسفه مى شناسند و ابعاد علمى ديگر اين شخصيت برجسته كمتر آشناى علوم است؛ از جمله اين ابعاد، شخصيت قرآنپژوهى ايشان است.
دانستنى است كه در خاطرات علامه حسن زاده آملى مى خوانيم كه ايشان تفسير مجمع البيان را از اول تا به آخر آن، نزد علامه شعرانى تلمّذ كرده است ۲ و اين

1.رزانه ناشناخته، بوستان كتاب قم، ۱۳۸۲ ش، ص ۱۳۴ ـ ۱۳۷. اين مقاله در فرزانه ناشناخته، با عنوان «علامه شعرانى با قرآنپژوهى فرزانه، با معرفى كتاب نثر طوبى» آمده است.

2.آيه اللّه حسن زاده در اين باره گويد: ايشان واقعا مرد ذوالفنون بود. از جهت توسع در علوم، فرد نمونه و متفردى بود؛ مردى بود كه در فقه، اصول، ادبيات، طب، رياضيات، زبان، رجال، درايه، در قلم به فارسى و عربى ـ در اخلاق و... واقعا نمونه بود. من قريب سيزده چهارده سال در محضر ايشان بودم و خيلى آن جناب به گردن من حق دارند. از توفيقاتى كه داشتيم اين بود كه نزد مرحوم شعرانى... مجمع البيان را خوانديم (ر. ك: مجله حوزه، ش ۲۱، ص ۲۲ و ۳۳)


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
368

وعترتى أهل بيتى ما إن تمسّكتم بهما لن تضلوا أبداً و إنّهما لن يفترقا حتّى يردا علىّ الحوض...». ۱
ساليان دراز، در اين راه پر خير و بركت به كوشش پرداختم و از لطف بى پايان خداى تعالى استمداد مى كردم و به عنايات و توجهات امام دوازدهم صاحب الزمان (عجل اللّه تعالى فرجه) اميدوار بودم؛ تا آنكه توفيق الهى شامل حال گشت و در حينى كه كتاب براى چاپ آماده مى شد، از حسن اتفاق حضور جناب آقاى حاج سيد اسماعيل كتابچى و اخوان عظام ايشان، كه سعى بليغ در ترويج آثار دين حنيف و نشر علوم قرآنى دارند، مشرف شدم. اظهار داشتند: روح الجِنان و روح الجَنان، تفسير ابوالفتوح رازى با تصحيح و حواشى آيه اللّه فقيد آقاى شعرانى پايان پذيرفته است. ضمن تصحيح، به تحقيق و تفسير قسمتى از لغات قرآن نيز پرداخته كه ناتمام مانده است. آن جناب افتخار پايان رساندن آن را به بنده محول فرمودند. اين توفيق را مغتنم شمردم.
و چون فرهنگ لغاتى كه قبلاً به نام: تبيين اللغات لتبيان الآيات گردآورى كرده بودم، مبسوط و مفصل بود و اين لغت حاضر مى بايستى مختصر باشد، از اوايل حرف عين شروع كردم و بحمداللّه با توفيق خداى تعالى و عنايات خاصه امام عصر (عجل اللّه تعالى فرجه)، به اتمام تمامى لغات بقيه موفق شدم.
و قسمتهايى كه دانشمند فقيد رحمه الله درباره آن تحقيق فرموده اند، تمام لغات را چنان كه خود اشاره كرده اند، شامل نيست و مستدركى براى آن لازم است.
23 ربيع الثانى 1396 برابر با 3/1/2535

1.همانا دو چيز پرارزش و وزين در ميان شما مى گذارم؛ آن دو، كتاب خدا و اهل بيت من مى باشند. اگر بدان دو چنگ زنيد و از آن دو پيروى كنيد، هرگز گمراه نخواهيد شد. و اين هر دو هرگز از هم جدا نمى شوند تا در كنار حوض (كوثر) بر من وارد شوند.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 150881
صفحه از 504
پرینت  ارسال به