41
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

اول سورة يونس عليه السلام و قد جعل المصنف المفسر قدس سره فى اصل تصنيفه و تأليفه الاولى مختتمة بآية «أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ جَنّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ» و الثانية مبتداة بآية «وَ جاءَ الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الْأَعْرابِ» و نحن جعلناهما كما ترى توفيقاً بين اجزاء الكتاب و تنصيفاً له فى الكتابة لدى الكتاب يل ذوى الباب لتسهيل الحفظ و تحميل العدلين فى كل باب. وفق اللّه تعالى لصاحبه و بورك له فى الدنيا و نفع له فى المرجع و المآب و اديم له بالعمر السعيد و العيش الرغيد بمحمد و آله الطاهرين الشافعين يوم الحساب، و رفق لاتمامه العبد الضعيف النحيف المذنب الراجى رحمة ربه الرؤف البارى عبدالغافر بن عبدالواحد بن كمال الدين عبداللّه القرشى فى تاريخ ثالث شهر ربيع الاول سنة تسع و اربعين تسعمائة من الهجرة النبوية. اللهم اغفر لصاحبه و ساعيه ۱ و كاتبه و قاريه و سامعه و مطالعه نا[ظره] بمحمّد و آله الطيبين الطاهرين».
و مجلد دوم (نمره 130) از ابتداى سوره يونس است الى آخر قرآن؛ يعنى شامل مجلدات دهم الى بيستم است از تفسير حاضر به استثناى قسمت قليلى از اوايل مجلد دهم، و در قطع و طول و عرض و ساير مشخصات ۲ مطابق مجلد اول است و تاريخ كتابت آن سنه 947 و در آخر آن عبارت ذيل مسطور است:
تمت بعون اللّه تعالى و الحمدللّه رب العالمين و صلى اللّه خيرالانام محمد وآله الكرام فى شهر ذى الحجة الحرام سنه سبع و اربعين و تسعمائة حرره العبد الاقل فريد عفا اللّه تعالى عنه.
و هر يك از دو مجلد مذكور داراى خطوط و مهرهاى متعدد است از توليتهاى مختلف آستانه مقدسه در ازمنه متفاوته، و بعضى مهرهاى خود كتابخانه با تواريخ مختله عرض كتب (يعنى ملاحظه و تفتيش و سركشى مجددآنها) در آن تاريخ به عمل آمده است.

1.كذا فى الاصل.

2.عده اوراق اين مجلد نه در فهرست مطبوع كتابخانه آستان قدس رضوى (۴۲ـ۴۳ از فصل سوم) و نه در عكس اوراق اول و آخر اين نسخه، كه در نزد راقم سطور حاضر است، مذكور نيست.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
40

آخر مجلد شانزدهم اصلى در ص ؟ از مجلد چهارم مطبوع است. ۱
آخر مجلد هفدهم اصلى در ص 110 از مجلد پنجم مطبوع است. ۲
آخر مجلد هيجدهم اصلى در ص 110 از مجلد پنجم مطبوع است.
آخر مجلد نوزدهم اصلى در ص 415 ظ از مجلد پنجم مطبوع است. ۳
آخر مجلد بيستم اصلى در ص 614 از مجلد پنجم مطبوع است. ۴
و اما نسخه منقول عنهاى نسخه حاضره (يعنى نسخه اى كه نسخه كتابخانه سلطنتى تهران از روى آن استنساخ شده)، چنان كه سابق نيز بدان اشاره نموديم، عبارت است از نسخه كامل تمامى از تفسير ابوالفتوح رازى در دو مجلد بزرگ، و متعلق است به كتابخانه مشهور آستان قدس رضوى در مشهد مقدس (نمره 129 و 130)، و دو مجلد مزبور به خط دو كاتب مختلف و هر دو به خط نستعليق خوش است و در سنوات 947 و 949 تحرير شده است و در همه مشخصات از قطع و قطر و عده سطور و غيره، هر دو مجلد بعينه با هم يكى است.
مجلد اول (نمره 129) از ابتداى قرآن است الى آخر سوره التوبه؛ يعنى محتوى است بر مجلدات اول الى نهم و قسمت قليلى از ابتداى مجلد دهم از مجموع مجلدات بيست گانه تفسير حاضر، و داراى 923 ورق است به قطع 44 سانتى متر طول در 26 سانتى متر عرض و تاريخ كتابت آن در سنه 949 است و حكايت خط ناسخ در آخر آن از قرار ذيل است:
«تمت المجلدة التاسعة و تتلوه فى المجلدة العاشرة قوله تعالى (عز و علا) فى

1.در متن چاپى تعيين نشده يا من نيافتم.

2.در طبع تعيين شده؛ ولى فاصله گذارده نشده.

3.در متن چاپى تعيين نشده؛ ولى چون يكى از نسخ خطى اين تفسير (نسخه نمره ۱۳۶) از نسخ كتابخانه آستان قدس رضوى از اوايل سوره المزمل شروع مى شود كه مطابق همين صفحه است و اين جلد قطعاً جلد بيستم است. پس بدون شك آخر جلد نوزدهم و اول بيستم همين جاست.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 150976
صفحه از 504
پرینت  ارسال به