45
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

(6)مؤلّفات شيخ ابوالفتوح رازى ۱

علامه شعرانى

معروف ترين مؤلفات شيخ ابوالفتوح رازى همين تفسير شريف است و نام آن روح الجنان و روح الجنان است؛ يعنى نسيم خوش بهشت و جان دل. و چون بى شكل و اعراب نويسيم، دو كلمه مشابه باشند و در آن توهّم تكرار رود و اين جناسى شيرين و صنعتى دلنشين است از صنايع بديع كه آن مرد اديب و با ذوق چنين نام عجيب براى اين تفسير عجيب برگزيده است و سليقه به كار برده؛ نظير آنكه تأليفى ديگر كرده است در شرح شهاب الاخبار به نام روح الاحباب و روح الالباب؛ يعنى خوشى و آسايش دوستان و جان خردها. و روح اول در نام هر دو كتاب به فتح «راء» است و سكون «واو» هم به معناى آسايش آمده است و هم به معناى باد نرم و روح. دوم به ضم «راء» به معناى جان است و جنان اول به كسر «جيم» جمع «جنة» و جنان دوم به فتح «جيم» به معناى دل. و به تصرف بعض ناسخان نام تفسير در بعض كتب تصحيف شده و روض الجنان نوشتند: چون از لطف اين جناس بى خبر بودند و روح الجنان را تكرار پنداشتند، اين گونه تصحيف از ناسخان بسيار اتفاق افتد كه كلمه غير مأنوس را به كلمه مأنوس تبديل مى كنند و از تكرار كلمه، هر چند لازم باشد، احتراز مى جويند و من خود از مكتوبات خويش بسيار ديده ام.
و در رجال ابوعلى مسمّا به منتهى المقال در نام حسين بن على بن محمد آن را روض الجنان و روح الجنان آورده است به نقل از فهرست شيخ منتجب الدين و در

1.فرزانه ناشناخته: يادنامه ميرزا ابوالحسن شعرانى قدس سره، بوستان كتاب قم، ۱۳۸۲ ش، ص ۶۷۹ ـ ۶۸۱.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
44

و در همين صفحه در طرف دست چپ عبارت ذيل مرقوم است: «انتسخ منه ابو محمد الحسن بن محمد بن ابى القسم اللبارفى (؟) سنة اثنتين و ثمانين و خمسماة». و عبارت آخر نسخه 136، كه محتوى است بر مجلد بيستم فقط، يعنى مجلد اخير از تفسير حاضر از اوايل سوره مزمّل الى آخر قرآن، از قرار ذيل است:
«تم الكتاب بحمداللّه و حسن توفيقه والصلوة على خير خلقه محمد و آله الطاهرين و حسبنااللّه و نعم الوكيل نعم المولى و نعم النصير و وقع الفراغ منه عند طلوع الشمس يوم الاحد الرابع و العشرين من جمادى الاخرة سنه سبع و خمسين و خمس مائة هجرية كتبه العبد الضعيف المحتاج الى رحمه اللّه تعالى ابوزيد ابن ۱ بنداربن محمد بن الحسين بن الحسن بن محمد بن يونس البراوستانى ۲ مقيم [كذا ]سننده (؟) من بسابويه [= بشابويه؟]».
تمام شد پاكنويس مقاله راجع به شرح احوال شيخ جليل ابوالفتوح رازى قدس سره و وصف تفسير او به قلم مؤلف حقير آن محمد بن عبدالوهاب بن عبدالعلى قزوينى گليز ورى در روز سه شنبه هفتم ذى الحجة الحرام سنه هزار و سيصد و پنجاه و چهار هجرى قمرى؛ مطابق 11 فروردين 1315 هجرى شمسى. حامداللّه تعالى و مصليا على نبيه و آله و عترته الطيبين الطاهرين. ۳

1.كذا، و صواب اسقاط الف «ابن» است در كتابت: ر.ك: معجم البلدان در تحت همين عنوان.

2.براوستان از قراى قم بوده است.

3.تفسير ابوالفتوح رازى، ج ۵، ص ۴۱۵ ـ ۶۵۶، ۱۳۱۵ش مجلس .

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 150775
صفحه از 504
پرینت  ارسال به