453
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

راهنمايى شدم و پس از مطالعه مختصرى مجذوب سادگى و روانى مبانى و استوارى و پختگى احتجاج و معانى آن شدم؛ چنانچه با شوق و رغبت در مدت كمى همه آن رساله را از نظر گذراندم و پس از مطالعه، از مدير بخش كتابهاى خطى آقاى مرديت اونس ۱ ، كه خود جوانى علاقه مند به آثار علمى و ادبى شرقى و زبان فارسى بود و به كار تنظيم فهرستى فارسى براى كتب فارسى كتابخانه اشتغال داشت، خواهش كردم دستور دهد يك نسخه از آن رساله براى اينجانب عكس بردارى شود. اين خواهش در مدّت كمى انجام يافت و اكنون يك نسخه عكسى از آن رساله در اختيار نويسنده است.
پس از برگشت به ايران قصدم اين بود كه رساله نامبرده را با حواشى و تعليقات و ذكر مآخذ و منابع و نقل عين اخبار و اسنادى كه همه در كتب صحاح وجود دارد و نويسنده رساله گاهى بدون ذكر مآخذ به نقل آنها پرداخته است، در معرض چاپ و انتشار قرار دهم. مقدارى هم درين زمينه كاوش و بررسى شد و به سهولت قسمتى از مآخذ و اسناد فراهم گرديد؛ ولى اخيرا پس از صلاح انديشى با يكى از علماى روحانى فعال و مثبت ۲ ، از انديشه پيشين انصراف پيدا كردم و تصميم گرفته شد كه رساله مذكور بى هيچ گونه تغيير و تصرّفى، به صورت افست چاپ شود و در دسترس عموم قرار گيرد.
از جهات مرجّحه اين نظر نكات زير است:
1. بيشتر مردم كتابها و رساله هاى كوچك و مختصر را، بيشتر مى پسندند و چنين

1.MR. MEREDITH, OWENS.

2.دانشمند و مؤلف و نويسنده ارجمند حضرت حجه الاسلام آقاى حاج حسن سعيد (دامت افاضاته) كه در كارهاى تعليم و تربيت اسلامى و چاپ و نشر كتابها و رساله هاى سودمند دينى نمونه و سرمشق خوبى از علماء و پيشوايان مى باشد.از جمله كارهاى عام المنفعه ايشان، تأسيس كتابخانه مسجد جامع تهران و مكتب و مدرسى براى تعليم عموم مردم به رايگان و چاپ همين رساله سودمند مى باشد.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
452

(46)يوحنّاى ذمّى در جست وجوى حقيقت ۱

دكتر على اكبر شهابى

در سال 1343 به دعوت «انجمن فرهنگى بريتانيا»، ۲ به منظور مطالعه و بازديد بنيادهاى خيريّه لندن و مؤسسات فرهنگى و دانشگاهى آنجا ۳ ، به مدت يك ماه در لندن اقامت داشتم و از نتيجه مطالعات و مشاهدات خود و برخورد و گفت وگو با رجال علمى و ادارى آنجا يادداشتهايى برداشتم كه برخى از آنها را پس از برگشت، به صورت نظريّه و پيشنهاد به مقامات مسئول كشور گزارش دادم.
از جمله ارمغانها و باز يافته هاى معنوى، كه از آن سفر دارم، رساله فارسى كوچك و سودمندى است كه در بخش كتابهاى خطّى و نفيس كتابخانه عظيم بريتيش موزيوم وجود دارد ۴ و نويسنده به وسيله يكى از دوستان محقق و دانشمندم آقاى دكتر يوسفى استاد دانشگاه مشهد، كه در آن اوقات به منظور تحقيق و مطالعه مقيم لندن بود و بيشتر وقت خود را در آن كتابخانه مى گذراند، بدان رساله

1.قدمه كتاب يوحناى ذمى در جست وجوى حقيقت، تهران، كتابخانه مدرسه چهل ستون، ۱۳۵۱ ش، ص ۶ ـ ۱۱.

2.۱ _ Britiah counci

3.در آن هنگام اينجانب، علاوه بر كارهاى دانشگاهى و فرهنگى، مسئول اوقاف كل كشور هم بودم. از اين رو، در برنامه مدت اقامت، هم بازديد مؤسسات دانشگاهى و فرهنگى، و هم بنيادهاى خيريه پيش بينى شده بود.

4.در آن تاريخ، شماره كتابهاى چاپى آنجا بيش از شش ميليون و كتابهاى خطى در حدود ۲۵۰ هزار مجلد و فهرست كتابهاى چاپى هشتصد مجلد بود. (بنا به گفته يكى از كارمندان كتابخانه).

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 148960
صفحه از 504
پرینت  ارسال به