457
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

(47)دفاع از حريم تشيّع (حسنيه و يوحناى ذمّى) ۱

محمد محمدى اشتهاردى

يك دنيا نبوغ در يك زن به نام حسنيه

اسلام، آيينِ بينش و تحقيق است، زن و مرد را به سوى كمال و معرفت و جست وجوى حقيقت، دعوت كرده است. عقايد و آراء در دنيا بسيار است. آيين مقدس اسلام، كه آيين زنده جهان و سرآمد و ناسخ اديان و مذاهب مى باشد، اعلام عمومى كرده كه انسانها از تقليد كوركورانه و پيرويهاى بى پايه و گمراه كننده اجتناب كنند، در ميان اين درياى بيكران اختلاف آراء غواصى و شناگرى كرده و آنچه كه حق است به سوى آن روند.
در تاريخ اسلام انسانهاى بسيارى بودند كه جواب مثبت به اين اعلام عمومى دادند و پس از تحقيق، مجهز به استدلال و برهان شده و در ميان عقايد مختلف مذهب تشيع را، كه صراط مستقيم اسلام در همين مذهب است، اختيار و انتخاب كرده اند.
از انسانهايى كه با همتى مردانه و بينشى بى نظير، مذهب تشيع را پذيرفته و با استدلالهاى دندان شكن و غير قابل شكست، از حريم تشيع دفاع كرده و با صراحت لهجه و بيان رسا و گوياى خود پيروزى كامل به دست آورده، بانويى به نام «حسنيه» است. عجيب آنكه اين زن آن چنان در اوجى از معرفت قرار مى گيرد كه علماى

1.قدمه كتاب دفاع از حريم تشيع، قم، خرداد ۱۳۵۴ ش، ص ۱۰ ـ ۲۳.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
456

1236) و غلط آن كمتر است، استفاده كردم.
از خوانندگان ارجمند اين رساله انتظار مى رود كه پيش از شروع به مطالعه رساله، به تكلمه ضميمه رساله مراجعه و اغلاط را تصحيح كنند تا در فهم مطلب دچار زحمت و اشكال نشوند.
چون انگيزه اين كار فقط تحرّى حقيقت و راهنمايى حقيقت پژوهان است، اميد است اين خدمت بى آلايش و چاپ و نشر اين رساله كم حجم و پرمعنى، كسانى را كه در اشتباه هستند، آگاه و بيدار كند و حقيقت خواهان را بهترين رهنمون باشد.
و ما توفيقى إلاّ باللّه . بنده ناتوان دكتر على اكبر شهابى ـ استاد دانشگاه تهران.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 148893
صفحه از 504
پرینت  ارسال به