463
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

اما كتاب يوحناى ذمى در جست وجوى حقيقت را مرحوم ابوالفتوح رازى، (صاحب تفسير) تأليف كرده است؛ چنان كه صاحب كتاب رياض العلماء در اين باره شك نمى كند. ۱
ضمنا بايد توجه داشت كه ابوالفتوح رازى، كتاب حسنيه را به عربى تأليف كرده؛ اما كتاب يوحناى ذمى را به فارسى نوشته است. و اينك اين رساله حسنيه، كه در دسترس است و در آخر كتاب حليه المتقين به طبع رسيده، ترجمه عربى كتاب حسنيه است. ۲
مترجم كتاب حسنيه شخصى است به نام «مولا ابراهيم استرآبادى» كه درباره ترجمه اين كتاب در مقدمه مى نويسد:
«در سنه 958 هجرى پس از سفر حج به شام رفتم. در دمشق، رساله حسنيه را در حضور يكى از بزرگان شيعه شام يافتم. پس از مطالعه مجذوب آن شده، به طورى كه آن را ترجمه كردم و به عنوان بهترين ارمغان به بلاد ايران آوردم و آن را در دسترس مردم قرار دادم (و در سنه 1287 هجرى قمرى كتاب حسنيه در آخر حليه المتقين به طبع رسيد)». ۳
مرحوم حاج آقا بزرگ در كتاب الذريعه (ج 7، ص 20) مى نويسد: نسخه ديگرى از ترجمه كتاب حسنيه را در نجف اشرف ديدم كه در اولش نوشته بود: «ترجمه الورع المشهور الآقا ضياء الدين الذى ظفر بالنسخة و أتى بها إلى ايران و اشتهرت فى مدة قليلة»؛ يعنى اين كتاب ترجمه شخصى متدين و پرهيزكار معروف به آقا ضياءالدين است كه به كتاب حسنيه دست يافت. آن را به ايران آورد و در مدت كوتاهى اين كتاب شهرت پيدا كرد.

1.اعيان الشيعه، ج ۲۴، ص ۳۳۸، ط اتقان دمشق.

2.اقدام علامه مجلسى به اين امر، دليل روشنى بر اهتمام ايشان به نشر مناظرات حسنيه است.

3.الذريعة الى تصانيف الشيعة، ج ۴، ص ۹۷.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
462

قرن ششم هجرى مى زيست. ۱
علامه قاضى نوراللّه شوشترى، صاحب كتاب احقاق الحق، در كتاب مجالس المؤمنين خود در شرح حال ابوالفتوح رازى، وى چنين توصيف مى كند:
«قدوة المفسرين الشيخ ابوالفتوح حسين بن على بن احمد الخزاعى الرازى رحمه الله از اعلام علماى تفسير و عظماى ادباى انام است و از خاندان بزرگ از فرزندان بديل بن ورقاى خزاعى مى باشد... شيخ عبدالجليل رازى گويد: خواجه امام ابوالفتوح رازى مؤلف بيست جلد كتاب در تفسير قرآن است كه همه طوايف، طالب و راغب آن اند...».
*** اين دانشمند برجسته اسلامى، داراى تأليفات پرارزش بسيارى است؛ از جمله دو كتاب به نامهاى: 1. بحثهاى حسنيه درباره امامت، 2. يوحناى ذمى در جست وجوى حقيقت را به او نسبت مى دهند.
علامه خونسارى در كتاب روضات الجنات در شرح حال ابراهيم بن سيار بصرى، پس از ذكر «حسنيه» گويد: شيخ ابوالفتوح رازى صاحب تفسير معروف، رساله حسنيه را نوشته است.
صاحب كتاب رياض العلماء در ترجمه «حسنيه» پس از اشاره به مناظره او، تصديق مى كند كه چنين بانويى وجود داشته است. ۲
علامه سيد محسن امين در اعيان الشيعه، ج 24، ص 338 گويد:
«صاحب كتاب رياض العلماء احتمال داده كه اين كتاب به شخصى به نام ابوالفتوح (غير از ابوالفتوح رازى صاحب تفسير) منسوب باشد».

1.تفسير ابوالفتوح رازى، ط جديد، با تصحيح و تحقيق ابوالحسن شعرانى، ج ۱۲، ص ۲۴۱.

2.رياحين الشريعه، ج ۴، ص ۱۴۸.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 150998
صفحه از 504
پرینت  ارسال به