467
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

حسنيه و رساله يوحناى ذمى در جست وجوى حقيقت هستند، به نسخه اصل مراجعه نمايند.
نسخه اصل رساله حسنيه در آخر حلية المتقين علامه مجلسى طبع شده است. نسخه اصل رساله يوحناى ذمى در جست وجوى حقيقت اخيرا توسط آقاى دكتر على اكبر شهابى (استاد دانشگاه) از كتابخانه عظيم بريتيش موزيو ۱ لندن، تحت شماره 11979 كتب خطى شرقى به دست آمده و به اهتمام ايشان عكس بردارى شده و به كوشش كتابخانه مدرسه چهل ستون مسجد جامع تهران (به سرپرستى محقق و استاد خدمتگزار حجه الاسلام و المسلمين آقاى حسن سعيد) به طبع رسيده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

مدارك مطالب اين دو كتاب

در اينجا اين اعتراض يا سؤال مى شود كه به چه دليل و از كجا مطالبى را كه در اين كتاب به عنوان واقعيت يا در قالب زمان آمده، مستند به دليل و برهان و مدارك مورد اعتماد اهل تسنن باشد؟! و در صورتى ارزش واقعى پيدا مى كند كه مستند به مدارك و كتب آنها باشد.
پاسخ آنكه اولاً، مؤلف معظم اين دو كتاب (ابوالفتوح رازى) كه از وزنه هاى بزرگ عالم تشيع است، حتما رعايت اصول اسلامى را كرده و تمام مطالب به نظرش، صحيح و با مدرك آمده كه به تحرير آن اقدام نموده است.
و ثانيا، آنان كه با كتب اهل تسنن آشنايى دارند، تصديق خواهند كرد كه تمام نسبتهايى كه در اين كتاب به اهل تسنن داده شده، بدون هيچ گونه استثناء در كتب اهل تسنن مذكور است. نگارنده با اقرار به اينكه يد طولا و آشنايى كامل به همه

1.م Britsh Mozioom.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
466

دگرگونى در تاريخ اسلام

چهارده قرن از تاريخ اسلام مى گذرد، ولى به استثناى قسمتى دگرگون؛ تا آنجا كه مستشرقين وقتى كه درباره اسلام كتاب مى نويسند از تاريخ دگرگون شده اسلام (اهل تسنن) الهام مى گيرند و در محيط ما هم گاهى كتابهاى آنها به عنوان بهترين كتاب در تيراژ عالى به فروش مى رسد (مانند كتاب محمد پيغمبرى كه از نو بايد شناخت، كونستان ويرژيل گيورگيورمانى، كه با تيراژ زياد به دهمين چاپ هم مى رسد).
تعصبات شديد، ملاحظه كارى، اهم را فداى مهم كردن، احترام بى اساس و مضحك، از باعثين فاجعه دگرگونى تاريخ اسلام و عدم جرئت تحقيق در تاريخ عاملين سير تاريخ اسلام و... باعث درماندگى مسلمانان شده و نتيجه نفاق و تفرقه و نابسامانى جامعه اسلامى، ره آورد آن بوده است.
اين كتاب كه شامل رساله حسنيه و رساله يوحناى ذمى در جست وجوى حقيقت است، به زبان روز با ذكر مدارك تحرير شده است نظر به اينكه اين دو رساله در حدود اوايل قرن ششم هجرى با قلم همان روز تأليف شده بود و مدارك و مطالب آن ارائه داده نشده بود، نگارنده به توصيه بعضى از علماى بزرگ آن را به قلم روز تبديل كرده و مدارك آن را در پاورقى يا در متن ارائه دادم.
در حقيقت اين كتاب سير تاريخ تشيع را مجسم مى نمايد و با روشن بينى ويژه اى با كمال اتقان، به اتكاى مدارك اهل تسنن، پرده فاجعه دگرگونى در تاريخ اسلام را بالا مى زند و چهره واقعى تاريخ اسلام را نشان مى دهد و همه خوانندگان را به قضاوت آزاد مى طلبد. باشد كه اين كتاب مايه بيدارى و جهش گردد.
ضمنا بايد توجه داشت كه به خاطر عدم اقتضاى زمان و عدم لزوم، از ذكر بعضى از مطالب (البته خيلى كم)، كه در دو رساله نامبرده بود، خوددارى شد و با علامت سه نقطه (...) به حذف آن مطالب اشاره گرديد. كسانى كه طالب متن رساله

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 148961
صفحه از 504
پرینت  ارسال به