81
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

الروافض، معروف به نقض ضمن ذكر علماى بزرگ و نامى شيعه، كه به اصطلاح كنونى مى توان از آنها به مفاخر شيعه تعبير كرد، گفته است (ص51):
«و خواجه امام ابوالفتوح عالم كه مصنّف بيست مجلّد است در تفسير قرآن و مؤلّف كتاب شرح الشهاب النّبوى است كه همه طوايف اسلام به خواندن و نوشتن آن راغب اند».

بيانات شيخ عبد الجليل در حق ابوالفتوح

نگارنده گويد: اشاره به اين عبارت است، آنچه افندى در رياض العلماء در ترجمه شيخ ابوالفتوح گفته:
«قد ذكره الشيخ الجليل الرازى فى بعض مصنّفاته فقال: الامام ابوالفتوح الرازى مصنّف عشرين مجلّداً فى تفسير القرآن من مصنّفاته و الائمّة و العلماء من جميع الطّوائف طالبون راغبون فيه».
و افندى در استخراج اين مطلب، پيرو سيّد سند جليل قاضى شوشترى رضى الله عنهمى باشد؛ چنان كه عن قريب كلام او بتمام عبارته نقل خواهد شد.
و نيز شيخ عبد الجليل در كتاب نقض، ضمن معرّفى مفسران معروف شيعه، گفته (ص 194):
«و خواجه امام ابوالفتح الرّازى كه بيست مجلّد تفسير قرآن تصنيف اوست كه ائمّه و علماى همه طوايف طالب و راغب اند آن را».
و نيز در جواب صاحب فضائح الرّوافض، كه گفته: «ابوالفتوح على ۱ ، عالم در

1.بايد «ابوالفتوح» را در اين مورد و مورد آينده به اضافه به سوى «على» خواند و از قبيل مسعود سعد سلمان و محمود سبكتكين و عمار ياسر دانست كه در آن دوره اين استعمال بسيار شايع بوده است، زيرا نام ابوالفتوح، «حسين» است، و «على» نام پدر اوست كه در كتاب نقض مكرر ذكر شده است (ص ۱۰۵، ۱۰۸، ۴۴۲، ۴۸۱).


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
80

بدين طريق داده كه علناً او را بر منبر فاجر خوانده و او را يكى از مصاديق حديث مذكور «انّ اللّه ليؤيّد هذا الدّين بالرّجل الفاجر» قرار داده، ولى چون خصوصيّات اين واقعه به دست ما نيست، بدون شكّ بايد فرض نمود كه مؤلّف را قطعاً عذرى شرعى در اين گونه رفتار نسبت بدان مرد همسايه بوده؛ مثلاً شايد آن مرد متجاهر به فسق بوده يا شايد از نكوهيدن علنى احتمال ترك افعال ناستوده وى مى داده و نحو ذلك از معاذير شرعيّه».

برگشتيم به ترجمه باقى كلام محدث نورى:

«من تاريخ وفات ابوالفتوح را به دست نياورده ام، ليكن قبر شريف وى در صحن سيد حمزة بن موسى بن جعفر عليه السلام است كه در جنب حضرت عبدالعظيم حسنى است در رى، و بر روى قبرش نام و نسبش به خطّ قديم نوشته شده است».

اشعار سهورى درباره ابوالفتوح

مرحوم شيخ محمد على سهورى در عدة الخلف فى عدة السلف ۱ ضمن ذكر علماى قرن ششم، نسبت به ابوالفتوح چنين گفته:

«و ترجمان الذّكر ذو الاعزازأسّ الهدى ابوالفتوح الرّازى
بحر الفضائل استناد الكمّلكنز المعارف الحسين بن على
فخر المشكّكين شيخ القالهللأخذ من أفضاله أفضى له
قد سرق الحقّ له بغير حقّنعم و من قبل أخ له سرق».
شيخ عبدالجليل رازى رضى الله عنه در كتاب بعض مثالب النواصب فى نقض بعض فضائح

1.اين كتاب شريف از نفائس كتبى است كه به نظم بسيار فصيح، در تراجم احوال ائمه هدا عليهم السلام و علماى اعلام (رضوان اللّه عليهم) به رشته تحرير و تصنيف آمده است و نسخه اصل به خطّ مؤلف در كتابخانه شخصى نگارنده موجود است. فالحمدللّه على ما أنعم علينا به.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 150871
صفحه از 504
پرینت  ارسال به