2. آنكه تفسير ابوالفتوح در آن زمان معروف و مشهور بوده و طوايف اعمّ از سنى و شيعى، از آن استفاده مى نموده است.
بيانات قاضى شوشترى در حق ابوالفتوح و تفسيرش
قاضى شوشترى در مجالس المؤمنين، بعد از ذكر ترجمه شيخ عبدالجليل رازى، به تفصيل نسبت به ترجمه شيخ ابوالفتوح چنين گفته:
«قدوة المفسّرين الشيخ ابوالفتوح الحسين بن علىّ بن محمّد بن احمد الخزاعى الرازىّ از علماى تفسير و كلام و عظماى ادباى انام است از خاندان فضل و بزرگى و اولاد امجاد بديل بن ورقاء الخزاعى است كه از كبار صحابه و اكابر خزاعه بود و سابقاً در مجلس طوايف مؤمنين و مجلس صحابه مخلصين شرح اخلاص بنى خزاعه خصوصاً عبداللّه و محمّد و عبدالرّحمن پسران بديل مذكور و جان سپارى ايشان در حرب صفّين در ركاب اميرالمؤمنين مسطور گشته و جدّ او خواجه امام سعيد ابو سعيد، كه مصنّف كتاب موسوم به روضة الزهراء است، از اعلام زمان خود بوده و عمّ او شيخ فاضل ابومحمد عبدالرّحمن بن احمد بن الحسين النّيشابورى رحمه اللهاز مشاهير روزگار است. و بالجمله مآثر فضل و مساعى جميله او در تفسير كتاب كريم و ابطال تأويلات سقيم مخالفان اثيم و تعنّفات نامستقيم مبتدعان رجيم، بر همگى مخفى نيست.
استفاده فخر رازى از تفسير ابوالفتوح
از تفسير فارسى او ظاهر مى شود كه معاصر صاحب كشّاف بوده و بعضى از اشعار صاحب كشّاف به او رسيده، اما كشّاف به نظر او نرسيده و اين تفسير فارسى او در وثاقت تحرير و عذوبت تقرير و دقت نظر بى نظير است. فخرالدين رازى اساس تفسير كبير خود را از آنجا اقتباس نموده و جهت دفع انتحال، بعضى از تشكيكات