85
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

المذكورين».
پر واضح است كه مراد او از «ميل به تصوف و كلام صوفيّه» همانا نقل سخنان مشايخ معروف صوفيّه است؛ چنان كه صريحاً از عبارت مذكور مستفاد مى شود و اين امر به هيچ وجه به تمايل اين بزرگوار به عقايد و افكار صوفيّه دلالت ندارد، به چند دليل:

ابوالفتوح صوفى مشرب نبود

1. آنكه شيخ بزرگوار عبدالجليل رازى در كتاب نقض گفته: ۱
«مخبر و محدث، مانند غوّاصى است كه به دريا فرو رود؛ هر چه به دستش بيفتد بر آرد و آن دلالت مذهب او نباشد تا در كتب مخالف و مؤالف هر گونه خبر آورده اند از مناقب و مساوى و به اعتقاد محدّث تعلّق ندارد».
نظير اين سخن است آنچه نگارنده در مقدمه كليد نقض گفته ۲ :
«با آنكه متون كتب و اسفار و بطون دفاتر آداب و دواوين اشعار، به اتفاق ارباب دانش و اصحاب بينش مستودع نتايج افكار و ذخاير اعمار و نفايس افكار و مستجمع جوامع كلم و لوامع حكم و غرائب اخبار و نوادر آثار است، از نقطه نظر خوانندگان مشتمل برغثّ و سمين و صحيح و سقيم است. پس تشخيص حق و باطل آنها محتاج به دقت نظر و اعمال فكر است. شيخ بهايى در مخلاة آورده ۳ كه عبد الحميد بن ابى الدنيا گفته است:

الكتب تذكار لمن هو عارفو صحيحها بسقيمها معجون
والفكر غوّاص عليها مدركو الحقّ فيها لؤلؤ مكنون
(تا آخر كلمات نگارنده در اين باب)».

1.ضمن ذكر فايده فهرست ص ۳.

2.ص ۲۷۳.

3.چاپ مصر، به سال ۱۳۳۷، ص ۱۰۹.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
84

خود را بر آن افزود. در مطاوى اين مجالس پر نور شطرى از روايات و لطايف نكات و اشارات او مسطور است و او را تفسيرى عربى هست كه در خطبه تفسير فارسى به آن اشاره نمود، اما تا غايت به نظر مطالعه فقير نرسيده.
و شيخ عبدالجليل رازى در بعضى از مصنّفات خود، ذكر شيخ ابوالفتوح نموده و گفته كه:خواجه ابوالفتوح رازى مصنّف بيست مجلّد است از تفسير قرآن، و در موضع ديگر گفته كه: «خواجه امام ابوالفتوح رازى را بيست مجلّد از تفسير قرآن است كه ائمّه و علماى همه طوايف طالب و راغب اند آن را». و ظاهراً اكثر آن مجلّدات از تفسير عربى او خواهد بود [زيرا كه نسخه تفسير فارسى او چهار مجلّد است كه هر كدام به قدر سى هزار بيت باشد و شايد كه هشت مجلّد نيز سازند. پس باقى آن مجلّدات از تفسير عربى او خواهد بود]. ۱ وفّقنا اللّه لتحصيله و الاستفادة منه بمنّه وجوده.
از بعضى ثقات مسموع شده كه قبر شريفش در اصفهان واقع است ـ واللّه تعالى اعلم».

مذاق و مشرب ابوالفتوح

ابوالفتوح در تفسير خود، مطالب بسيارى از علماى صوفيّه و مشايخ متصوّفه نقل كرده است. از اين روى صاحب رياض العلماء درباره او گفته ۲ : «و له قدس سره ميل الى التّصوّف و كلام الصّوفيّه على ما يظهر من تفسيره الفارسىّ و شرح الشهاب

1.مابين دو قلاب در نسخه چاپى مجالس نيست، ليكن در نسخ خطى هست و علامه قزوينى و همچنين نگارنده ترجمه ابوالفتوح در مقدمه جلد اول تفسير ابوالفتوح هر دو آن رانقل كرده اند و اين هر دو نفر جواب اين اشتباه قاضى را و همچنين جواب اشتباه در مدفن ابوالفتوح را ،كه وى در اصفهان دانسته، به طور مستوفا داده اند، فراجع أن شئت.

2.عبارت در اثناى ترجمه ابوالفتوح است و در اعيان الشيعه نيز در ترجمه ابوالفتوح از رياض نقل كرده است (جزء ۲۷، ص ۶۳، س ۱۵).

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 148903
صفحه از 504
پرینت  ارسال به