213
بزرگان ری ج1

قطب الدين رازى ۱

قطب رازى، حكيم متأله ابوجعفر محمد بن محمد بويهى، معروف به علامه قطب الدين رازى، حكيم، منطقى، فقيه، مفسّر، اديب و متفكّر نامدار جهان تشيّع در سال 694 در قصبه ورامين رى به دنيا آمد. ۲ گويند وى از دودمان بزرگ شيخ صدوق محمد بن بابويه است،بدين لحاظ او را بويهى مى خوانند و چون زادگاهش ورامين و رى بوده به رازى مشهور است. شهيد اول گويد:
قطب الدين رازى در پايان قواعد الأحكام علامه حلّى، با خط خود چنين نوشته بود: «فارغ شد از تحرير اين كتاب... محمد بن محمد بن ابى جعفر بن بابويه، در پنجم ذى قعده سال 708 ».
اين مطلب اشعار بر اين دارد كه ايشان از نسل صدوق است ۳ .

1.فريادى به بلنداى تاريخ، استاد سيد على ميرشريفى، تهران،دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ص ۳۲۵ـ۳۳۴.

2.مجالس المؤمنين، ج ۲، ص ۲۱۲ـ۲۱۳؛ هدية العارفين، ج ۲، ص ۱۶۳؛ معجم المؤلفين، ج۱۱، ص ۲۱۵.

3.مستدرك، ج ۳، ص ۴۴۸.


بزرگان ری ج1
212

در روز پنجشنبه هفتم ربيع الثانى 1385 ق برابر با چهارم مرداد 1344 شمسى در سن 97 سالگى از دنيا رفت و با تجليل فراوان تشييع و در مقبره مذكور كه قبلا براى خود قبرى آماده كرده بود دفن گرديد.

فرزند آية الله فيروزآبادى

حاج سيد محمد فرزند عالم جليل حاج سيد رضا فيروزآبادى است. وى در نجف اشرف متولد شد و در بيت فضل و تقوا پرورش و با مرحوم والدش به ايران مراجعت كرد و دوران كودكى را در فيروزآباد گذرانيد و پس از خواندن دروس ابتدايى و مقدماتى در تهران در عصر مرحوم آيه الله حايرى يزدى به قم آمد و سطوح و مقدارى دروس خارج فقه و اصول را از مدرسين و آيات عظام چون آيه الله العظمى آقاى مرعشى نجفى و آيه الله العظمى حجت و ديگران استفاده نمود.
سپس براى معاونت و كمك والدش به طهران آمده و دو دوره از طرف مردم رى و تهران و حومه انتخاب و به مجلس شورا راه يافته و چون پدرش از حقوق ملّت مستضعف و بينوايان دفاع نموده و چند سالى در مسجد جامع فيروزآباد كه در جنب بيمارستان و مقبره است اقامه جماعت نمود تا در تاريخ دهم ذى حجه سال 1396 ق كه برابر بيستم آذر ماه 1355 شمسى بدرود حيات گفت و در كنار پدر بزرگوارش به خاك رفت.
* * *
درباره آية الله فيروزآبادى همچنين به منبع زير رجوع كنيد:
يادنامه آية الله سيد رضا فيروزآبادى، به كوشش محمد تركمان، تهران، كوير، 1376. در اين يادنامه زندگى نامه ممتّعى از آية الله فيروزآبادى چاپ شده كه متأسفانه دير به دستمان رسيد.

  • نام منبع :
    بزرگان ری ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 108190
صفحه از 360
پرینت  ارسال به