265
بزرگان ری ج1

ق به ايران آمد و در مشهد مقدس از دروس آيه اللّه ميرزا مهدى اصفهانى به مدت 8 ماه، استفاده كرده و در 1364 ق به قم بازگشت و يكسره به درس فقه و اصول حضرات آيات عظام: حجت كوهكمرى و آقاى بروجردى حاضر شد و بهره هاى فراوان برد. در سال 1374 ق به شهر رى بازگشت و در تأسيس مدرسه علميه برهانيه با آية الله حاج شيخ على اكبر برهان همكارى بسيار نمود و در مديريت و تدريس آن سهم بسزايى داشت و اين همه، پنج سال به طول انجاميد. سپس به قم بازگشت و به تأليف و تحقيق و تبليغ دين در داخل و خارج كشور اشتغال ورزيد.
وى از بسيارى از بزرگان شيعه اجازات امور حسبيه و روايى دريافت داشت كه از جمله اجازات روايى حضرات آيات: ميرزا محمد تهرانى، شيخ آقا بزرگ تهرانى، شيخ على اكبر نهاوندى، ميرزا آقا اصطهباناتى، سيد فخرالدين امامت و نجفى مرعشى بود. به اوراد و اذكار و اقامه مجلس عزاى سيدالشهدا و ضبط تاريخ حوزه هاى علميه و بزرگان شيعه اهتمامى خاص داشت و با تأليف و نگارش كتاب هاى: آثار الحجة و گنجينه دانشمندان، در احيا و بزرگداشت نام و ياد علماى شيعه قدمى بلند و گامى ارجمند برداشت. وى در لجنه تعليقات احقاق الحق شركت مداوم داشت و مسجد امام حسين(ع) را در حسن آبادِ تهران بنياد نهاد.
آثار چاپى اش عبارتند از:
1. آثار الحجة يا دائرة المعارف حوزه علميه قم (2ج).
2. گنجينه دانشمندان (9ج). شرح زندگى علماى معاصر شيعه در شهرهاى مختلف ايران و عراق.
3. زندگانى حضرت عبدالعظيم حسنى و امامزادگان مجاور.
4. اختران فروزان رى و تهران.
5. كرامات صالحين.
6. بستان الرازى، در علم كلام و فقه و اخلاق (شرح الفيه مرحوم آيه اللّه سيد


بزرگان ری ج1
264

حجه الاسلام و المسلمين شريف رازى (1) ۱

حضرت مستطاب حجه الاسلام والمسلمين حاج شيخ محمد شريف رازى، از مورخين حوزه علميه قم به شمار مى رفت. فقيد سعيد در ماه رمضان 1340 ق (1300 ش) در شهر رى، در خانه آخوند ملا عليجان كاشانى ـ كه از عبّاد و وعّاظ شهر رى بودـ به دنيا آمد. در 13 سالگى پدرش را از دست داد و پس از آن به كار و كسب و تحصيل علوم جديد و مقدمات علوم دينى پرداخت.
در سال 1357 ق با صلاحديد آيه اللّه حاج شيخ محمد تقى بافقى ـ كه دوران تبعيدش را در شهر رى مى گذرانيدـ به قم آمد و ادبيات را از مرحوم حاج ميرزا محمد على اديب تهرانى و سطوح عاليه را از محضر آيات عظام: نجفى مرعشى، گلپايگانى و ميرزا محمد مجاهدى و حكمت را از حضرت امام خمينى(ره) فراگرفت. سپس در سال 1362 ق به حوزه علميه نجف رفت و مدتى از درس آيه اللّه سيد ابوالحسن اصفهانى و حاج شيخ غلامحسين اردبيلى بهره برد. در سال 1363

1.آينه پژوهش، س ۱۱، ش ۱۱ فروردين ـ ارديبهشت ۱۳۷۹، ص ۱۰۶ـ۱۰۷، حجة الاسلام ناصرالدين انصارى قمى.

  • نام منبع :
    بزرگان ری ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 108131
صفحه از 360
پرینت  ارسال به