275
بزرگان ری ج1

كنونى كه پنج كيلومتر از جاده دور است و از اين قريه فقها و محدثينى بزرگ برخاسته اند كه از جمله آنها محمّد بن يعقوب كلينى و دائى او مرحوم علّان است. مرحوم كلينى در آنجا شيخ و پيشواى شيعه بود و سپس به بغداد مسافرت كرد و در آنجا هم به تدريس و فتوا اشتغال داشت. سال ولادت كلينى معلوم نيست ولى وفاتش در 328 يا 319 بوده است و سفراء مهدى عليه السلام يعنى نواب خاصّ آن حضرت را درك كرده و احاديث و اخبار را از دست اوّلش اخذ كرده است. بعضى از علما معتقدند كه كتاب كافى بر امام زمان عليه السلام عرضه شد، و آن حضرت فرمود: «الكافى كاف لشيعتنا؛ همين كتاب كافى شيعيان ما را بس است» معلوم نيست كه مرحوم كلينى كتاب كافى را در كجا و از كجا و از چه سالى شروع كرده است ولى آنچه معلوم است تأليف آن مدت بيست سال طول كشيده و در بغداد خاتمه يافته است.

ستايش كلينى

1. نجاشى گويد:«او در زمان خود شيخ و پيشواى شيعه بود در رى، و حديث را از همه بيشتر ضبط كرده و بيشتر از همه مورد اعتماد است».
2. ابن طاوس گويد: «توثيق و امانت شيخ كلينى مورد اتفاق همگان است».
3. ابن اثير گويد: «او به فرقه اماميه در قرن سوم زندگى تازه اى بخشيد و پيشوا و عالم بزرگ و فاضل و مشهور در آن مذهب است».
4. ابن حجر عسقلانى گويد: «كلينى از رؤساى فضلاء شيعه است در ايام مقتدر عبّاسى».
5. محمد تقى مجلسى گويد:
حقّ اين است كه در ميان علماء شيعه مانند كلينى نيامده است و هر كه در اخبار و ترتيب كتاب او دقت كند، در مى يابد كه او از جانب خداوند تبارك و تعالى مؤيّد بوده است.


بزرگان ری ج1
274

ثقة الاسلام محمد بن يعقوب كلينى رازى ۱

در شرح حال و زندگى مرحوم كلينى مانند بسيارى از علماء و محدثين سلف نقاط مبهم و نامعلومى باقى است كه كنجكاوى و تلاشهاى امروز هم نتيجه اى جز تكثير وجوه و احتمالات ندارد. استاد معاصر آقاى دكتر حسين على محفوظ در مقدمه اصول كافى طبع تهران ـ كه به تذييلات آقاى على اكبر غفارى (دام توفيقه) موشح است ـ شرح حال مفصل و مبسوطى راجع به ثقة الاسلام كلينى نوشته اند و از صد كتاب چاپى و خطى حيات كلينى را استخراج كرده و با اختلاف اقوالش ذكر نموده اند كه شايد بهتر از آن هنوز نوشته نشده است.
ما براى اينكه اين مجموعه خالى از اين بهره نباشد قسمتهايى را از آن مقدمه استخراج كرده در اينجا ترجمه مى كنيم، و در هر قسمت تنها به ذكر يك قول اكتفا مى ورزيم.
كلين (بر وزن حسين) قريه اى است در 38 كيلومترى جنوب غربى شهر رى

1.اصول كافى، ثقة الاسلام محمد بن يعقوب كلينى، ترجمه مرحوم حاج سيد جواد مصطفوى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اهل بيت عليهم السلام، مقدمه مترجم، ص ۳ـ۲۲ با تلخيص.

  • نام منبع :
    بزرگان ری ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 108136
صفحه از 360
پرینت  ارسال به