279
بزرگان ری ج1

اين اوامر و مقرّرات را تنها به وسيله پيغمبران و حجج خويش ابلاغ فرموده و از مردم خواسته است كه مقرراتش را از روى يقين و بصيرت انجام دهند و به گمان و تقليد اعتماد نكنند، پس روش آن مردم كه تو گفتى خدا پسندانه نيست. سپس مى گويد:
از من تقاضا كردى كتابى بنويسم كه شامل جميع علوم دينى از گفتار امام باقر و صادق :و سنتهاى استوارى كه بايد طبق آن عمل كرد بوده باشد.
سپس مى گويد:
خدا را شكر مى كنم كه وسائل تأليف و تدوين چنان كتابى را كه تقاضا كردى آماده كرد و اميدوارم چنان كه خواستى بوده باشد، زيرا نصيحت و خيرخواهى برادران دينى بر ما لازم است، و ما اميدواريم با كسانى كه از اين زمان تا روز قيامت از اين كتاب استفاده مى كنند، در اجر و ثواب شريك باشيم.

ستايش كتاب كافى

1. شيخ مفيد گويد: كافى در رديف جليل ترين كتب شيعه و سودمندترين آنهاست.
2. محمد بن مكى شهيد در اجازه خود به ابن خازن گويد: كتاب كافى در علم حديث است و اماميه مانندش را ننوشته اند.
3. محقق كركى در اجازه خود به قاضى صفى الدين عيسى گويد:
كتابى بزرگ در موضوع حديث به نام كافى است كه ماندش نوشته نشده. اين كتاب از احاديث شرعى و اسرار دينى مقدارى جمع آورى نموده كه در كتاب ديگرى يافت نمى شود.
4. فيض كاشانى گويد:«كافى شريف ترين و كامل ترين و جامع ترين كتب است؛ زيرا كه در ميان آنهاشامل اصول و خالى از عيب و فضول است».
5. شهيد ثانى گويد:


بزرگان ری ج1
278

رديف معتبرترين كتبى است كه اين احتياج را از همه بيشتر تأمين مى كند.
ما مى دانيم كه در ميان احاديث و آياتى كه امروز در دست داريم و به پيغمبر و ائمه معصومين هم نسبت داده شده است، اخبارى است كه يا به كلّى پيغمبر و امام آن را نفرموده و يا به اين صورت نبوده است، بلكه هدفهاى ناپاك و دستهاى خيانتگر جاعلين و محرفين در ساختن و پرداختن آنها كمك كرده است، جامعه تشيع در اين عصر و زمان عاشق تشنه كام عين كلمات صادره از ميان دو لب پيشوايان خويش است، و بدون ترديد و مبالغه كتاب كافى سرچشمه صافى است كه زلال ترين آب مقصود را به لب تشنگان خود مى نوشاند.

چرا مرحوم كلينى قدس سره كتاب كافى را نوشت؟

از حاصل گفتار شيخ بزرگوار مرحوم ثقة الاسلام كلينى در مقدمه كتاب كافى چنين به دست مى آيد كه: يكى از شيعيان و برادران دينيش به او نامه نوشته و يا پيغام داده است كه مردم زمان ما علم و دانش را رها كرده و در جهل و نادانى غوطه ور شده اند، نام خود را مسلمان گذاشته و از مقررّات واقعى اسلام خبرى ندارند. تنها از روى عادت و تقليد از نياكان خود اعمالى را به نام دين انجام مى دهند و مى گويند ما در هر مطلبى به عقل خود رجوع مى كنيم. آيا چنين طريقه و روش صحيح است و مردم مى توانند بدين رويّه ادامه دهند؟!!
شيخ بزرگوار با استناد به آيات و احاديث ثابت مى كند كه چون خداى تعالى بر انسان منت نهاد و به او عقل و هوش و استعداد عنايت فرمود، لياقت يافت كه پيغمبران و نمايندگان خود را براى هدايتش بفرستد و كتب آسمانى خود را بر آنها نازل كند و اوامر و نواهى خود را كه موجب ثواب و كيفر است، به ايشان برساند و معلوم است كه ثواب و پاداش به كسى مى دهد كه اوامر او را طبق دستورى كه خود او معين كرده است انجام دهد.

  • نام منبع :
    بزرگان ری ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 108130
صفحه از 360
پرینت  ارسال به