281
بزرگان ری ج1

خصائص و امتيازات كتاب كافى

1. مؤلفش در زمان سفراء امام زمان (عليه السلام) زنده بوده و به قول سيد بن طاوس اين خود براى ما راهى باز مى كند كه نوشتجات كلينى را توأم با حقيقت بدانيم.
2. كلينى ملتزم است كه در كتاب كافى همه احاديث را جز اندكى با تمام سلسله سند تا برسد به امام ذكر كند و گاهى صدر سند را حذف كرده زيرا حديث را از كتاب شخصى كه از او روايت نموده نقل كرده و سلسله سند در آن كتاب بوده است يا به واسطه آنكه به سندى كه قبلا گذشته حواله كرده است.
3. يكى از بزرگان محقّقين گفته است:
روش كلينى در ترتيب احاديث هر باب اين است كه حديث درست تر و روشن تر را در اول باب قرار داده و سپس به همين ترتيب احاديث مبهم و مجمل را ذكر نموده است از اين جهت غالبا احاديث آخر هر بابى خالى از اجمال و ابهام نيست.
4. در بيشتر موراد، اخبار متعارض را ذكر نكرده و تنها به ذكر رواياتى كه دليل عنوان باب است اكتفا نموده و اين خود دليل ترجيح دادن اوست روايات ذكر شده را بر رواياتى كه ذكر نكرده است.

آنچه درباره كتاب كافى نوشته اند

مؤلفات و كتبى كه درباره كتاب كافى نوشته شده در مقدّمه اصول كافى طبع تهران به شش قسمت شده است.
1. شروح عربى مفصل و مبسوطى كه دانشمندان از قرن يازدهم به بعد نوشته اند و آنها دوازده شرح است كه نخستين آنها شرح صدر المتألهين شيرازى معروف به شرح ملاصدرا مى باشد كه در سال 1050 وفات يافته است و آخرين آنها كتاب


بزرگان ری ج1
280

كتاب كافى، آبشخور صافى است كه به جان خودم هيچ نويسنده اى مانندش را به رشته تأليف در نياورده است و قدر و منزلت كلينى و جلالت او از اين كتاب هويدا گردد.
6. مولى محمد امين استرآبادى دركتاب فوائد المدنيه گويد: «ما از اساتيد و علماى خود شنيده ايم كه در اسلام كتابى تأليف نشده كه برابر يا نزديك به كتاب كافى باشد».
يكى از افاضل گويد:
بدان كه كافى كتابى است جامع احاديث در تمام علوم عقايد و اخلاق و آداب و فقه ـ از اول تا آخرش ـ كه در كتب احاديث عامه مانندش نيست كجا آنها مى توانند كتابى مانند كافى در جميع فنون و احاديث و تمام اقسام علوم الهى كه ازخاندان عصمت و رحمت به دست آمده داشته باشند. (زيرا آنها خاندان عصمت و رحمتى ندارند).
كتاب كافى از علومى كه گفتيم آن قدر گرد آورده كه در كتاب ديگرى نيست به درجه اى كه احاديثش از لحاظ متن و سند بر تمام شش كتاب صحيح عامّه فزونى دارد زيرا شماره احاديث كافى 16199 مى باشد ۱ در صورتى كه تمام احاديث صحيح بخارى با مكرراتش 7275 حديث است و گفته اند كه با حذف مكرّرات 4000 حديث است و ابن تيمية گويد مجموع احاديث صحيح بخارى و مسلم از 7000 كمتر است.

1.فاضل متتبع آقاى على اكبر غفارى احاديث اصول و فروع و روضه كافى را با دقت شمرده و طرق مختلفى را كه مرحوم كلينى براى بعضى از احاديث نقل كرده يكى به حساب آورده است و به شماره ۱۵۱۷۶ رسيده است.

  • نام منبع :
    بزرگان ری ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 108159
صفحه از 360
پرینت  ارسال به