الا اشارة فيها: ان اللّه تعالى كما خلق للانسان ظاهرا هو بدن جسمانى و باطنا هو قلب روحانى.
از نظر وى اين سخن خدا كه مى گويد: «افلا يتدبّرون القرآن» (نساء، ۴/۸۲) بهترين گواه بر ظاهر و باطن داشتن قرآن است. به نظر وى، ظاهر و باطن قرآن نيز هماهنگ با آن اصل كلى است كه قبلاً مورد اشاره قرار گرفت. اينكه وى مخاطب قرآن را در جايى از تأويلات خود، شامل سه دسته عوام، خواص، و خواص الخواص مى داند كه خداوند به ترتيب يكى را دعوت، ديگرى را هدايت و سومى را به وصال خويش نائل كرده، قرينه ديگرى است كه وجود ظهر و بطن قرآن را مورد تأييد قرار مى دهد. او در جاى ديگر گفته است: نتايج حاصل از اجابت دعوت قرآن توسط اين سه دسته، عبارت خواهد بود از توحيد (براى عوام) وحدانيّت (براى خواص) و وحدت و شهود حق تعالى (براى خواص الخواص). ۱
آنچه كه از بررسى و كاوش در تفسير بحر الحقايق نجم الدين رازى مى توان به دست آورد، دو نكته مهم و اساسى است كه توجه بدان روشنگر خط مشى كلى تفسير اوست. ۲
الف) نگاه عميق او به دو جنبه ظاهرى و باطنى آيات
در سراسر تفسير او چنين نگرشى مشهود است. اينكه در وراى معانى ظاهرى آيات، معانى اشارى و تأويلى نهفته است. «معنى ظاهر آيت، شنيده باشى و ليكن معنى باطنش بشنو كه قرآن را ظاهرى و باطنى است».
ب) تطبيق آيات با اصول تصوف و سلوك عرفانى
به ديگر سخن، در تفسير او كوشش مى شود اصطلاحات عرفانى و سير و