297
بزرگان ری ج1

حديث اوّل در پاورقى آورده ايم ۱ .
3. بحارالأنوار، تأليف علّامه ملّا محمد باقر بن محمد تقى مجلسى (م 1110 ق) كه تمام مواردى را كه ابن طاووس در اليقين از اربعين ابن ابى الفوارس نقل كرده، ذكر نموده است. نشانى موارد نقل شده در بحار، چنين است: جلد 37، صفحه 308؛ جلد 39.

1.مجلّه علوم حديث، ش ۸ (تابستان ۱۳۷۷)، مقاله: «الدرّ النظيم فى مناقب الأئمّة اللهاميم»، ص ۲۱۲ـ۲۲۲.


بزرگان ری ج1
296

«اربعين» ابن ابى الفوارس در مصادر حديثى شيعه

اربعين ابن ابى الفوارس، با همه اهميّتى كه داشته، متأسفانه از دسترس دانشمندان شيعى به دور مانده و احاديث آن در كتابهاى متعدد، از طريق ابن طاووس، مورد استناد و نقل قرار گرفته است. ابن طاووس، ابتدا چند حديث از اربعين را از روى نسخه اصل كه در نظاميه بغداد بوده، نقل كرده است و پس از وى، از اربعين ابن ابى الفوارس، در مصادر حديثى، به نقل از اليقين، نقل شده است، بدين ترتيب:
1. اليقين ۱ ، تأليف ابن طاووس، رضى الدين على بن موسى بن طاووس حلّى (م 664 ق). ابن طاووس، در اليقين، مجموعا در سيزده مورد (بابهاى 87 ـ 94 و 143 ـ 147) از اربعين ابن ابى الفوارس، احاديثى را نقل كرده كه با حذف پنج مورد تكرارى، جمعا به هشت حديث مى رسد.
2. الدرّالنظيم فى مناقب الأئمّة اللهاميم، تأليف شيخ جمال الدين يوسف بن حاتم شامى عاملى مشغرى، از دانشمندان شيعى قرن هفتم. وى از شاگردان ابن طاووس بوده و در كتابش چهار حديث از اربعين ابن ابى الفوارس رازى نقل كرده است.
مشغرى، اين احاديث را از همان نسخه خزانه نظاميه كه ابن طاووس از آن آورده، نقل نموده است. شماره احاديثى كه وى نقل كرده، حديث سى و سوم و سى و چهارم و سى و هشتم است و حديث ديگرى بدون ذكر شماره كه آن را در ذيل

1.اليقين باختصاص مولانا على(ع) بامره المؤمنين، تحقيق: محمد باقر و محمد صادق انصارى، قم: مؤسسه دارالكتاب (الجزائرى)، ربيع الثانى ۱۴۱۳ ق. تصحيح و تحقيق آن، از روى نسخه خطّى كتابخانه آستان قدس رضوى و كتابخانه ملّى ملك تهران و نسخه انتراع شده از بحارالأنوار و نسخه چاپى ۱۳۶۹ ق كه با دو نسخه مقابله شده) انجام پذيرفته است.

  • نام منبع :
    بزرگان ری ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 108325
صفحه از 360
پرینت  ارسال به