69
بزرگان ری ج1

المهتدى و ابن النّقور ۱ سماع نمود و به شام و حجاز و خراسان مسافرت كرد و عمر بن ابراهيم زيدى و احمد ابن عبدالوهّاب صيرفى و غيرايشان از او روايت كرده اند. ابن سمعانى گويد:
عدّه اى از مجالس املاى او را در رى مطالعه نمودم از جمله مجلسى بود در خصوص اسلام ابوطالب. وى بر طريقه شيعه بود ولى بسيار احاديث دانستى و بدان زياده از حدّ شعف داشتى.
يحيى بن ابى طىّ گويد:
وى يكى از داناترين و بصيرترين مردم بود به حديث و رجال آن، و گويند در مجلس او بيش از سه هزار دوات مى بود [يعنى بيش از سه هزار نفر با دواتها براى نوشتن مجالس درس او حاضر مى شده اند] و هرگاه با وى گفتندى: فلان حديث در صحيحين است [يعنى صحيح بخارى و صحيح مسلم] وى گفتى آرى در مكسورين ۲ چنين روايت شده. و نيز گفتى: به خدا سوگند كه اگر مردم انصاف دادندى جز اندكى از احاديث در آن دو كتاب سالم نماندى.
ابن ابى طىّ مذكور گويد:
هيچ حديثى از احاديث از او نپرسيدندى الّا آنكه صحيح آن را از سقيم آن بازشناختى و پيوسته گفتى صد هزار حديث از حفظ دارم و نيز گفتى اگر مرا اقتدار بودى هر آينه پنجاه هزار حديث كه مردم بدان عمل نمايند ولى آنها را اصلى و صحّتى نيست بيفگندمى.
ذهبى در تاريخ الاسلام گويد: «اين كلام كسى است كه در دل او نسبت به

1.ابوالحسين احمد بن محمد بن احمد بن النقور البغدادى البزّاز المتوفّى سنه ۴۷۰ (طبقات الحفّاظ ذهبى، ج ۳، ص ۳۳۷).

2.به صيغه تثنيه يعنى دو شكسته به طنز، در مقابل صحيحين يعنى دو درست.


بزرگان ری ج1
68

سيّدين علم الهدى مرتضى و برادرش رضى و شيخ ابوجعفر طوسى و مشايخ سالار و ابن البرّاج و كراجكى قرائت نمود (خداى برايشان همگى رحمت كناد) ۱
.
و ابن حجر عسقلانى نيز در لسان الميزان فصلى راجع به شرح احوال صاحب ترجمه مذكور داشته از قرار ذيل:
عبدالرّحمن بن احمد بن الحسين بن احمد بن ابراهيم بن الفضل بن شجاع بن هاشم ابومحمّد خزاعى نيشابورى حافظ، از هناد نسفى ۲ و ابن

1.فهرست منتجب الدين، ص ۷؛ امل الآمل ص ۴۸۰.

2.ابوالمظفر هناد بن ابراهيم النّسفى المتوفّى فى سنة ۴۶۵ (لسان الميزان، ج ۶، ص ۲۰۰).

  • نام منبع :
    بزرگان ری ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 108317
صفحه از 360
پرینت  ارسال به