105
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

آرى ، در يك چنين محيط حساس و پرخفقان و در سحرگاه يكى از روزها يعنى هنگام طلوع فجر نورى در خانه كوچك امام على بن الحسين عليهماالسلام در مدينه ، محله بنى هاشم درخشيد ، و ولادت نوزادى را بشارت داد ۱ و اين نور بعدا نه تنها دلهاى تاريك و مأيوس و ياخانه ها و كوچه ها و قريه ها و شهرها و بازداشت گاه ها و زندانهارا روشن ساخت ، بلكه اين اشعه از فراز قرون و اعصار گذشت ، و براى هميشه چون مشعلى تابناك و جاويد در قلب انقلابيون مسلمان درخشيدن گرفت و به قوت روشنايى خود راه تاريك و پر پيچ و خم نهضت هاى اصيل اسلامى را منور ساخت .

رؤياى امام چهارم

«ابو حمزه ثمالى » يكى از ياران وفادار و نزديك امام چهارم عليه السلام است و دعاى مفصل معروف ابى حمزه ثمالى را از امام آموخت ، او يكى از رجال برجسته علم و حديث و از فقهاى عاليقدر اسلام به شمار مى رود ۲ و بسيار مورد علاقه امام چهارم عليه السلام بود .
ابو حمزه ثمالى مى گويد: ۳
سالى عازم زيارت خانه كعبه شدم و از آنجا به مدينه مشرف شدم تا خدمت مولايم امام سجاد عليه السلام برسم و تجديد عهد و عرض ارادتى كنم ، به همين منظور به خانه امام رفتم و در زدم ، پس از اِذانِ ورود در اطاقى نشستم ، امام نزد من آمد ، و پس از سلام و احوالپرسى و اندكى وقت ، حضرتش با حالتى صميمانه لب را به سخن گشود و فرمود:
ابا حمزه ، خوابى ديده ام برايت تعريف كنم ، خواب ديدم مثل اينكه داخل بهشت هستم و در آن جا از همه نعمتهاى بهشتى برخوردار بودم ، از جمله حوريه اى زيبا

1.تاريخ ابن عساكر ، ج ۶ ، ص ۱۵ .

2.الكنى والألقاب ، ج ۲ ، ص ۱۳۲(ثمالى) .

3.البته اين داستان با تغييراتى در عبارت قريب به همين مضمون به نام عمر الجعفرى نيز روايت شده است و روايت ابى حمزه نيز با تغييرات ديگرى درآمده است و اين اختلاف در روايات ضرر به اصل بحث نمى زند ، لذا ما از ذكر آن خوددارى مى كنيم .


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
104

الرجال ۱ و جمع ديگرى از مورخين و محدثين .
از اين اقوال مى توان اطمينان حاصل كرد كه سال شهادت زيد بن على (121 ق) بوده و اگر مقدار عمر حضرتش را ـ كه 42 سال است ـ از اين مدت كم كنيم ، سال ولادت (79) به دست مى آيد (واللّه اعلم) .

نور اميد

زيد در زمانى سخت و دوره اى وحشت بار چشم به جهان گشود ، در زمانى كه بنى اميه در اوج قدرت و عمالشان يكه تاز ميدان كشور وسيع اسلامى آن روز بودند .
در آن زمان ، آزاديخواهان و انقلابيون علوى بالأخص بزرگ آنان و تنها يادگار امام حسين عليه السلام يعنى امام على بن الحسين عليهماالسلام در فشار سخت سياسى بودند و تمام حركات و سكنات حضرتش در كنترل عُمّال كثيف حكومت بود ، نه تنها او از بيان احكام الهى ممنوع بود ، بلكه تماسهاى او با افراد هم در كنترل آنان بود .
زيد بن على عليه السلام در دوره اى پا به عرصه وجود نهاد كه ملت در بند كشيده مسلمان آن روز آرزوى فرمانده اى انقلابى ، مخصوصا از خاندان على عليه السلام را در دل مى پروراند .
او در زمانى متولد شد كه كوچك ترين قيام مسلحانه علنى توسط ائمه دين عليهم السلامسبب از هم پاشيدن تمام آمال شيعيان و انقلابيون و در نتيجه محروم ماندن مردم از وجود ائمه معصوم عليهم السلام و بى نظير خويش مى شد ، و حتى كم ترين اثرى از اسلام واقعى باقى نمى ماند .
در اين شرايط سخت ، احتياج به فرماندهى لايق و ارزنده از دودمان نمونه ابو طالب در همه جا محسوس بود و بايد فرد بارزى از ايشان با صلاحديد امام به نحو سرى و تاكتيكى ، فرماندهى رسمى نبرد مسلحانه را به عهده بگيرد .

1.نقد الرجال تفرشى ، حرف (ز) ، ص ۱۴۳ ، به نقل از رجال شيخ .

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 179524
صفحه از 336
پرینت  ارسال به