137
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

اطراف مسجد و بازار كوفه متمركز كرد . با وجود اين ، سپاه زيد عليه السلام حمله خود را به اطارف مسجد آغاز كرد ، به طورى كه فرمانده ارتش دشمن به عقب نشينى مجبور شد و مجاهدان توانستند خود را به مسجد برسانند .
در اين هنگام زيد عليه السلام و يارانش به ديوار و در مسجد نزديك شده بودند و فرياد آنان كاملاً به گوش محاصره شدگان مى رسيد ، نصر فرياد زد:
اى اهل مسجد از خوارى و ذلّت به عزّت درآييد؛ خارج شويد به سوى دين و دنيا ، همانا شما الآن نه دنيا داريد و نه دين .
نداى اين قهرمان دلير به گوش مسجديان رسيد ، اما اكثر آن بزدلان ترسو و پست فطرتان بى حميّت به اين نداى آزادى و شرافت پاسخى ندادند . ۱
در همين هنگام لشكرى تازه نفس از طرف يوسف به سوى مسجد آمد و آنان با جمعيّت ديگرى از سربازان كه اطراف مسجد را قرق كرده بود با هم به جنگ با زيد عليه السلام پرداختند . جنگ شديدى در اطراف مسجد و بازارى كه جلو مسجد قرار داشت ، درگرفت و آخر الامر سپاه زيد عليه السلام با وارد آوردن تلفاتى بر آنان توانست به قسمت ديگر شهر عقب نشينى كند و خزانه شهر كوفه را به تصرّف خود درآورند .
به شهادت تمام مورّخان ، روز چهارشنبه ، روز اول نبرد ، نيروى آزاديبخش زيد عليه السلام پيروزيهاى چشمگيرى به دست آورده و تلفات سنگينى را بر دشمن وارد كردند كه شمار آن را بالغ بر دو هزار نفر نوشته اند . ۲
سپيده روز پنج شنبه ، دوم صفر 121 ه ق از افق سر زد و ميدانها و كوچه هاى شهر كوفه براى نبردى سهمگين و وحشتناك مهيا مى شد .
از طرفى جنگ در روز دوم به مراتب از روز اوّل سخت تر و بى رحمانه تر ادامه

1.أنساب الأشراف ، ج ۳ ، ص ۲۰۲؛ مقاتل الطالبيين ، ص ۱۳۸؛ ثورة زيد بن على عليهماالسلام ، ص ۱۲۰؛ قيام زيد بن على عليهماالسلام ، ص ۲؛ زيد الشهيد ، ص ۱۸۹ .

2.مقاتل الطالبيين ، ص ۱۳۹؛ وقايع الأيام ، ص ۱۰۱ ـ ۱۰۳؛ قيام زيد بن على عليهماالسلام ، ص ۲۰۳ .


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
136

زيد عليه السلام ، محلى را در كوفه به نام جبانه سالم ۱ مقرّ فرماندهى خود قرار داد و از آنجا دسته دسته مردان مسلّح و شجاع خود را به ميدان جنگ گسيل مى داشت .
رزمندگان اسلام در نزديكى شهر به جمعى از سپاه دشمن به سركردگى عمرو بن عبدالرحمن ، كه رئيس نيروى انتظامى شهر كوفه بود ، برخورد كردند .
زد و خورد شديدى بين آنان درگرفت . «نصر» اين افسر شجاع زيد عليه السلام و يارانش با حمله اى برق آسا ، فرمانده گروه دشمن ، عمرو بن عبدالرحمن را از پاى درآورند . با وجودى كه تعداد سربازان و افراد دشمن بيشتر بود ، با مرگ فرمانده ، لشگر آنان متلاشى شد ، و عدّه زيادى از آنان كشته شدند و عدّه اى فرار را بر قرار ترجيح دادند . ۲
جنگ در شهر كوفه به شدّت ادامه داشت .
زيد بن على عليهماالسلام مانند شيرى غُرّان و نهنگى خروشان از يمين و يسار به لشكر دشمن حمله ور شد ، و سوار و مركبش را چنان به خاك هلاكت مى كشاند كه ارتش شام دچار وحشت شده و مجبور به فرار شد .
زيد عليه السلام فرمانده سلحشور هاشمى با كمك نصر بن خزيمه ، و معاوية بن اسحق ، اين دو افسر نمونه و فداكار ، تصميم گرفتند با عدّه اى از رزمندگان به هر قيمتى كه شد خود را به مسجد برسانند ، از اين رو فرمان حمله به مسجد از طرف زيد عليه السلام صادر شد ، تا بلكه سد محاصره دشمن شكسته شود .
در اين موقعيّت عبيداللّه بن عباس كندى ، رئيس لشكر دشمن ، با عده زيادى از سربازان خود مأموريّت حفظ مسجد و محاصره مردم را به عهده داشتند و دشمن خوب به اين موضوع واقف بود و مى دانست كه اگر كوچك ترين كوتاهى و سستى اى در اين امر كنند ، ياران زيد عليه السلام با يك حمله برق آسا طرفداران خود را از مسجد خارج ساخته و وارد معركه مى نمايند . به همين منظور قسمت اعظم نيروى خود را در

1.انساب الاشراف ، ج ۳ ، ص ۲۰۳ .

2.تاريخ طبرى ، ج ۵ ، ص ۴۹۶؛ مقاتل الطالبيين ، ص ۱۳۸ .

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 178731
صفحه از 336
پرینت  ارسال به