139
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

زيد بن على عليه السلام تصميم گرفت با ياران مبارزش جلوى حمله دشمن را بگيرد و قبل از آنكه به آنها فرصت حمله دهد ، خود به آنان هجوم برند . زيد عليه السلام فرمان حمله به سپاه دشمن را صادر كرد .
پرچمدار نيروى انقلاب «عبدالصمد بن أبى مالك بن مسرح » بود او با رشادتى بى نظير لشكريان دشمن را متوارى ساخت و فرياد ناله و ضجّه آنان به آسمان برخاست .
در اين جنگ هم مردانِ انقلاب پيروز شدند ، امّا دشمن گروهى از مردان تيرانداز را كه مهارت خاصى داشتند مأمور ساختند تا به زيد عليه السلام و ياران او تيراندازى كنند و آنان را قتل عام نمايند .
با وجود اينكه عصر پنج شنبه ، رزمندگان خسته و مبارز حال عجيبى داشتند ، پى درپى رسيدن قواى تازه نفس دشمن و معدود بودن افراد آنان تا اندازه اى عرصه را بر آنان تنگ كرده بود .
چون نيروى دشمن بر اوضاع مسلّط گشت ، ضربه ناگوار ديگرى بر پيكر نهضت وارد شد و آن ، شهادت افسرى رشيد و فداكار چون معاوية بن اسحاق بن زيد بن حارثه انصارى بود . وى از مردان دلير و كاردان و فداكار جبهه انقلاب بود . با شهادت وى قلب فرمانده انقلاب و همرزمان او از اين حادثه ناگوار سخت متألم گرديد .
زيد عليه السلام با وجود زخمهايى كه بر بدن مقدّسش وارد شده بود ، سرسختانه به نبرد ادامه مى داد و ياران وى هم با كمال رشادت مى جنگيدند . هر لحظه كه مى گذشت سوارانى از دشمن به هلاكت مى رسيدند ، اما آثار خستگى و كوفتگى در چهره همه نمايان بود و الحق آنان فداكارانى بى نظير در تاريخ بشريّت به حساب مى آيند .
در عصر روز پنج شنبه ، دومين روز جنگ ، خورشيد شاهد دلاورى و رشادت و جهاد زيد عليه السلام و ياران فداكارش بود . جنگ به اوج شدّت خود رسيده بود . عدّه اى از ياران شجاع و افسران لايق زيد عليه السلام به شهادت رسيدند و نهضت ، سخت براى درهم كوبيدن دشمن تلاش مى كرد .


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
138

پيدا كرد . در اين برخورد شديد عدّه اى از لشكريانِ دشمن به هلاكت رسيدند ، اما در عوض ، انقلابيّون افسرى رشيد و لايق و شجاعى را چون نصر بن خزيمه از دست دادند . آرى در لحظات نخستين جنگ بود كه مردى از سپاهيان دشمن به نام نائل بن فروه با شمشير ضربه اى سخت بر ران اين مبارز دلير وارد كرد . نصر در همان حال به او حمله ور شد و آن مرد شامى را به دَرَك واصل كرد ، اما چند لحظه بعد اين پهلوان سلحشور چشمان مقدّس خود را از دنيا فروبست و به صف شهيدان راه حق و عدالت و آزادى پيوست .
مرگ اين افسر فداكار در روحيّه فرمانده انقلاب ، زيد عليه السلام اثر گذاشت و او را در تصميم خويش مبنى بر ادامه نبرد جدى تر ساخت .
در اين لحظات ، زيد عليه السلام چون طوفانى سهمگين خود را به قلب دشمن زد و چنان فرياد و ناله و ضجّه از آنان بلند شده بود كه گوش را به درد مى آورد . مردم شاهد نبرد دليرانه و جانبازى مردى بزرگ از خاندان محمّد صلى الله عليه و آله بودند . در آن روززيد عليه السلام منتهاى سعى و كوشش خود را در نبرد با دشمن به كار برد و خود و ياران دليرش كوفه را به خاك و خون كشيدند ، و فرياد اللّه اكبر و «يا منصور امت» آنان گوش فلك را كر كرده بود .
در اين گير و دار و حملات شديد زيد عليه السلام و يارانش ، به شهادت تاريخ ، فرمانده سپاه دشمن در مقابل ياران باوفاى زيد تاب نياورد و فرار كرد . سپاه شام در پيش از ظهر روز پنج شنبه با قهرمانى زيد عليه السلام و يارانش از هم متلاشى شد ، و جمع زيادى از دشمن به هلاكت رسيدند .
پيش از ظهر روز دوم نبرد دليران از خود گذشته با از دست دادن يك افسر رشيد ، خود را براى دفاع و تهاجم مهيّا مى ساختند و زيد بن على عليهماالسلام اين قهرمان نمونه ، افراد خود را براى مقابله با حملات دشمن در صفوف منظّم قرار مى داد و براى نبرد در بعد از ظهر پنج شنبه آماده مى كرد . از آن طرف يوسف بن عمر لشكرى مجهّز به رهبرى عباس بن سعيد مهيّا ساخت تا به سپاه انقلاب حمله ور شوند .

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 178730
صفحه از 336
پرینت  ارسال به