225
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

طلوع فجر را توسل پيدا كرده ، گاهى به سينه زدن و گاهى به تضرع و گريستن از آن حضرت خواستار حاجت شديم .
در آن شب حاجتى جز فراهم شدن وسيله حج و توفيق زيارت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه بقيع عليهم السلام و زيارت ساير مشاهد مشرف نداشتم و ضمنا درد پايى داشتم كه دكتر علوى ، جراح معروف بيمارستان فيروزآبادى ، مى خواست پايم را قطع كند و مى گفت جز بريدن چاره اى ندارد؛ زيرا پى پايت سياه شده ، پايت بايد جراحى شود و هفتاد درصد از ساق بريده مى شود و سى درصد اگر از ساق بريده نشود ، پايت كوتاه مى شود .
پس من شبانه از بيمارستان فرار كردم ، و در آن شب با پاى لنگ دور ضريح اين بزرگوار گشته و گريه نموده و آن حضرت را شفيع قرار دادم .
و صبح پنجشبنه مراجعت نموده و هر يك از رفقا دنبال كار خود رفت و من هم در آن موقع كه در شهر رى بودم به منزل خودم رفتم و انتظار فرج و نتيجه توسل را داشتم تا شب جمعه .
بعد از آن شب در عالم خواب و رؤيا ديدم در مسجد وارد شدم كه در آن وجود اقدس حضرت رسول صلى الله عليه و آله و جناب اميرالمؤمنين على عليه السلام تشريف داشتند . سلام عرض كرده و اظهار ادب نمودم . پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله مفتخر به جوابم فرموده و به اميرالمؤمنين فرموند من دعا مى كنم براى موفقيت فلانى و شما آمين بگو .
پس دست به دعا بلند نموده و دعا كردند و آن جناب هم آمين گفتند من از خوشحالى از خواب برخاسته و به دعا و توسل مشغول شدم و صبح روز جمعه هزينه و مخارج حج رسيد و نيز وسايل ديگر و مشرف شدم و سفرم بيش از سه ماه و نيم طول كشيد و پاى لنگ هم به بركت باب باب الحوائج ، موسى بن جعفر عليه السلام در كاظمين شفا يافت . ۱

1.اختران ، ص ۴۳۰ ـ ۴۰۴ .


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
224

به رياست دينى و دينوى نرسيدم ، مگر به واسطه مداومت بر زيارت امامزاده ابوالحسن اندرمان رى . ۱
پدران اين امامزاده همه از بزرگان سادات و امامزادگانند ، بالاخص جد دوم آن حضرت جناب على بن جعفر عليه السلام ، صاحب كتاب مسائل على بن جعفر كه اكنون در دست فقهاست و آن هزار مسئله است كه او از برادرش امام هفتم ، موسى بن جعفر عليه السلام سؤال كرده و آن حضرت جواب داده است . و جد دوم امامزاده ابوالحسن جناب على بن جعفر عريضى بسيار جليل القدر و عظيم الشأن است و بنابر عقيده جناب ملا محمّد تقى مجلسى اول ، پدر علامه محمّد باقر مجلسى صاحب بحارالانوار قبرش در قم معروف و مشهور اكنون در جوار گلزار شهداى قم است؛ ولى مشهور و حق اين است كه قبر على بن جعفر در عريض مدينه واقع است و اين قبر متعلق به يكى از احفاد اوست ، چنانكه در معجم القبور و وفيات الاعلام آمده است .

كرامتى از امامزاده ابوالحسن

شيخ محمّد شريف رازى مى نويسد:
در سال 1367 قمرى كه دولت سعودى پس از هفت سال تعطيلى حج براى شهادت حاج ابوطالب اردكانى يزدى حاضر شده بود كه جبران كند آن حادثه را و حجاج ايرانى مشرف شوند و طالبين هم بسيار بودند . شوق مفرطى براى تشرف به حج و زيارت كعبه معظمه داشتم ، در حالى كه هيچ گونه وسيله هم از هزينه حج و گذرنامه و غيرهم نداشتم .
پس با چند تن از دوستان روحانى در شب پنجشنبه از اوايل ذى قعده 1367 ق ، به زيارت آن بزرگوار رفته و ملتجى به آن حضرت شده و تا به صبح در حرم در كنار قبر شريفش بيتوته نموده و چون آن شب ، آن محيط خالى از اغيار بود ، بعد از نيمه شب تا

1.همان ، ص ۶۱۹ .

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 178717
صفحه از 336
پرینت  ارسال به