27
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

امامزاده حمزه عليه السلام

در زمينه زندگانى امام كاظم عليه السلام (128 ـ 183 ق) پژوهشهاى بسيارى صورت گرفته است ، ولى باز نقاط مبهم در زندگى آن بزرگوار فراوان است . براى مثال ، تعداد همسران آن حضرت و نام و نشان آنان و تعداد فرزندان ايشان و اسامى آنها به صورت كامل روشن نيست و زندگى اكثر آنان بررسى نگرديده است .
فرزندانى كه اكثر آنان از حيث تقوا و پرهيزگارى و فضايل انسانى از برگزيدگان زمانه خود محسوب مى شوند و هر يك در جهتى از جهات سياسى ، اجتماعى ، علمى و ... سرآمد روزگار خويش و تجسّم بارزى از ايمان به خدا و گذشت در راه حق و تلاش و كوشش براى خدمت به مردم و مبارزه با ظلم و ستم بودند .
بعضى از فرزندان امام براى خوشبختى مردم در رهايى آنان از چنگال ظلم و ستم عليه دستگاه عباسى دست به قيام زدند ، برخى در راه نشر علوم اسلامى و احاديث اهل بيت عليهم السلاماز جان خويش مايه گذاشتند ، و عده اى در عبادت خداوند متعال ، گوى سبقت از ديگران ربوده ، با خُلق و خوى خويش آنان را مجذوب و شيفته مكتب تشيّع مى نمودند .
علماى علم نسب در مقدار فرزندان امام كاظم عليه السلام اقوال مختلفى ابراز كرده اند . نويسندگان منابع تاريخ ، اسامى فرزندان امام را نيز مانند تعدادشان با اختلاف نقل


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
26
  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 178716
صفحه از 336
پرینت  ارسال به