279
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

شده و در اوايل عهد قاجاريّه سرداب شرقى و غربى فعلى با دهليز ورودى و اطاق مجاور آن در شمال بقه اضافه گشته و رواق و ايوان هم به آن افزوده اند . بعدها هم در هر سه طرف ديگر حرم ، ايوانهايى ساده الحاق نموده و بقعه را به صورت كنونى درآورده اند .
دور تا دور بقعه را ، حياط و صحن وسيعى به صورت (ال) بزرگ فراگرفته و بقعه بى بى زبيده خاتون نسبتا در طرف چپ إل (حياط) واقع شده است .
صحن مملو از قبور مؤمنان است و اطراف صحن هم حُجراتى براى قبور خانوادگى ترتيب داده شده كه باعث رونق صحن و بقعه گشته است .
ارتفاع تقريبى ايوان كه چند سال قبل هم (1371 ش) از طرف اوقاف شهر رى مرمّت و تعمير و نما سازى شده ، هشت متر مى باشد كه جانبين آن را ، راه پله اى جهت ورود به بقعه به طرز زيبا ساخته و سنگ فرش نموده اند . درازاى بقعه تقريبا 21 و عرض آن 15 متر است كه مساحت كلى بقعه را چيزى حدود 315 متر تشكيل مى دهد . بر فراز بقعه هم ، گنبدى عرقجينى بدون هرگونه تزيينى وجود دارد كه از بقاياى ساختمان دوره قاجاريّه است .
بناى اصلى بقعه حدود قرن نهم هجرى ساخته شده و در اوايل عهد قاجاريّه تعميرات و اضافاتى به آن افزوده شده است . بر ديوار بقعه از داخل به طرز باشكوهى نقاشى شده و بر ديوار جنوبى هم محلّى جهت زيارت و افروختن شمع با نصب پنجره چوبى تعبيه نموده بودند . داخل حرم نيز به نقّاشى و مقرنس كارى عهد قاجار مزيّن شده است . ضريح چوبى به سبك جعفرى دارد و صندوق آلت و لقطى كه به نظر مى رسد مربوط به زمان فتحعلى شاه قاجار باشد ، در ميان آن قرار گرفته است .
از رواق به حرم ، توسّط دَرِ خاتم بزرگى به عرض 5/1 متر و ارتفاع 5/2 متر داخل مى شوند كه طبق نوشته هاى نستعليق روى آن «به فرمايش جناب جلالت انتساب ميرزا محمّد صادق قائم مقام به اهتمام استادان كربلايى محمّد رفيع و مشهدى ابوالقاسم كربلايى حسن و آقا محمّد كريم در ماه شعبان 1271 قمرى» به اتمام رسيد .


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
278

كردم گفت: چه مى خواهى گفتم: مى خواستم بدانم حضرت زبيده خاتون در اين روضه مدفون است ، زنى به من فرمود برو كتاب بحر انساب را ببين ديدم .
آن جوان هم فرمودند: بلى برو كتاب بحر انساب را ببين در تهران بر تو يقين مى شود كه در اين جا هست و از پيش من رد شدند و داخل حجره نزد آن زن رفتند .
من به اين طرف آمدم ديدم آن پير مرد به من گفت: چرا دست حضرت قاسم داماد را نبوسيدى؟ گفتم: ندانستم ، خواستم برگردم گفت: رفت داخل حجله عروس خود شد من غصه خوردم و با تأسف از خواب بيدار شدم و آمدم پرسيدم در بحر انساب ، صريح در آمدن آن حضرت به رى و فوت شدن ايشان بود يقين من شد و از شك بيرون آمدم .

خواب ديگر

حقير كربلايى محمّد دولابى را گفته بودم ده هزار بار سقط بياورد از براى سركار حضرت و وجه بگيرد ، كربلايى محمّد فراموش كرده بود ، دو سه روز گذشت ما معطل بوديم به جهت بنّايى و سقط نداشتيم ، مى گويد كربلايى محمّد كه من شب در خواب ديدم كه كسى به تندى به من گفت: كه چه شد نقل زبيده خاتون؟! از هول از خواب بيدار شدم ، گفتم: من روز گذشته رفتم به آنجا و زيارت نكردم . من بعد به زيارت مى روم؛ دو دفعه خوابيدم باز در خواب ديدم كه كسى به تندى به من مى گويد كه چرا سقط كه حاجى ميرزا آقايى به جهت زبيده خاتون گفته بود نياوردى؟! از هول از خواب بيدار شدم و صبح مال فرستادم سقط را بياورد؛ از اين قبيل خواب بسيار ديده اند . ۱

بناى بقعه بى بى زبيده

آنچه ضمن بررسى بنا و دقت در وضع داخل و خارج و بام آن مى توان اظهار نظر نمود ، اين است كه ، بناى اصلى شامل حرم كنونى ، در حدود قرن نهم هجرى ساخته

1.تاريخ مخطوط اعتضاد السلطنه .

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 178704
صفحه از 336
پرینت  ارسال به