87
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

س احترام آن جناب از جاى برخاست ، آنگاه به مردى يهودى كه در مجلس حاضر بود رو كرد و گفت:
چرا يهود تو را بزرگ مى پندارند و بر خود مقدم مى دارند؟
يهودى گفت: چون من از نسل داوود پيغمبر هستم .
خالد گفت: به چند واسطه؟
يهودى گفت: چهل واسطه .
خالد: اشاره به زيد بن على عليهماالسلام كرد و گفت: اين زيد بن على فرزند پيغمبر ماست ، به سه واسطه .
يهودى گفت: پس احترام كن و بزرگ دار اين مردى كه خداوند به واسطه او تو را بزرگ كرده است .
خالد گفت: من احترام و اكرام او را بر خود واجب مى دانم .
يهودى گفت: اگر راست مى گويى او را بر مسند خويش بنشان و جايت را به او بسپار .
خالد گفت: من حرفى ندارم ؛ اما خليفه هشام بن عبدالملك به اين كار راضى نيست .
يهودى گفت: هشام نمى تواند تو را از رضاى خدا منع كند.
خالد گفت: ، ساكت باش ، اگر مى خواهى از اينجا به سلامت بروى .
يهودى گفت: تا خدا نخواهد ، كسى نمى تواند كوچك ترين آسيبى به من برساند . سخن كه به اينجا كشيد ، زيد عليه السلام برخاست و اين كلمات را به زبان آورد:
روشن باد چشم پيغمبرى كه يهوديان اعتقاد بيشتر به او دارند تا اين مردم (بنى اميه) . ۱

زيد بن على عليهماالسلام محدث و فقيه اهل بيت

مهم ترين و معتبرترين كتب روايى ما كه در احكام و فروع به عنوان مدرك و سند از آن استفاده مى شود ، چهار كتاب است . در اين كتابها تمام مسائل و احكام اسلام به شكل روايت و حديث از پيشوايان معصوم ما پيامبر خدا و ائمه اطهار عليهم السلامرسيده است

1.وقايع الايام ، به نقل از زينة المجالس ، ص ۶۷ .


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
86

رسيدن به سعادت واقعى ، دانست . قرآن و عمل كردن به دستورها و قوانين آن است ؛ زيرا اين كتاب عزيز داراى شرافت و عظمت خاصى است كه خداوند به آن بخشيده است و نام آن را ، روح ، رحمت ، شفا ، هدايت و نور نهاده است .
خداوند با فصاحت و بلاغت اعجازآميز آن نقشه هاى دشمنان و مخالفان حق را نقش بر آب ساخته است .
اين كتاب را چنان لطيف و ملايم روح قرار داده كه براى گوشها ، نامأنوس و ناهنجار نيست . و چنان محكم و تازه است كه با ردّ مخالفان خللى به آن نرسد و كهنه نگردد .
عجايب و شگفتيهاى اين كتاب هميشه تازگى و حلاوت خاصى دارد .
فوايد آن آن قدر زياد و بى كران است كه انتهايى براى آن تصور نمى شود .
اين قرآن داراى چهار سيما و صورت است :
اول ، سيماى حلال و حرام كه اكثر مردم اين احكام را مى داند .
دوم ، سيماى دقيق تر كه جز علماء و متفكران به آن دست نيابند .
سوم ، سيماى فصاحت و اسلوب الفاظ كه جز فصحاى عرب حلاوت آن را درك نكنند .
چهارم ، سيماى باطنى يا تأويل قرآن كه جز خداوند متعال كسى آن را نداند ۱ . ۲
بدانيد كه قرآن داراى «ظاهر» و «باطن» و «حد» و «طلاق» ظاهرش همان تنزيل است (و الفاظى كه نازل شده و مردم مى فهمند) و باطنش تأويل (معانى خلاف ظاهر و دقيق) آن است و (حد) آن همان احكام و قوانين تشريعى آن است و (مطلق) عبارت از ثواب و عقاب آن مى باشد . ۳

در مجلس حاكم كوفه

در كتاب زينة المجالس نقل مى كند:
رزوى حضرت زيد عليه السلام نزد خالد بن عبداللّه استاندار كوفه رفت ، خالد به پا

1.البته ائمه دين كه راسخون فى العلم مى باشند به تأويل قرآن آگاهند .

2.الحدائق الورديه ، ج ۱ ، ص ۱۴۷ .

3.زيد الشهيد ، ص ۱۳ ـ ۱۷ .

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 178715
صفحه از 336
پرینت  ارسال به