93
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

مى دانند و حسين بن علوان و عمرو بن خالد را توثيق كردند .
آيت اللّه حاج سيد ابوالقاسم خويى در كتاب معجم رجال الحديث مى فرمايد:
والطريق صحيح و ان كان فيه حسين بن علوان و عمرو بن خالد ، و لقد سها الاردبيلى فى عد الطريق ضعيفا؛
اين طريق صحيح است ، اگر چه در آن حسين بن علوان و عمرو بن خالد مى باشد ، و اردبيلى دچار سهو شده كه اين طريق را ضعيف دانسته است . ۱

كاتب و راوى صحيفه سجاديه

در مقدمه صحيفه سجاديه چاپهاى جديد از اول كتاب تا صفحه 23 در ضمن دانستن سند صحيفه به داستان شيرينى از زبان يحيى بن زيد عليه السلام فرزند شهيد و انقلابى حضرت زيد عليه السلام مصاحبه او با مردى از اصحاب و نزديكان امام صادق عليه السلام به نام متوكل بن هارون و مطالبى كه بين آنان رد و بدل شد و سخنان امام صادق عليه السلام و قضاوت حضرتش درباره زيد و يحيى و بعضى ديگر از انقلابيون آل محمّد برخورد مى كنيم ، كه اينك ما ترجمه آن را در اينجا مى آوريم و چون داستان و سرگذشت مفصلى است از آوردن عين متن عربى آن خوددارى مى كنيم .
خواننده عزيز مى تواند به مقدمه صحيفه سجاديه مراجعه فرمايد . و در اين مقدمه روشن مى شود كه راوى و كاتب صحيفه حضرت زيد عليه السلام مى باشد .
البته ما براى اختصار در نقل اين مقدمه از ذكر سلسله سند حديث و ناقلين آن خوددارى مى كنيم .
صحيفه اى كه يكى از دانشمندان مصر ى درباره اش مى گويد:
كتاب صحيفه سجاديه گنجينه اى از علم و دانش و حكمت بود كه به روى ما گشوده شد .
آرى اين صحيفه كاتب و حافظ آن عالم آل محمّد ، زيد بن على بن الحسين است .

1.معجم الرجال الحديث ، ج ۷ ، ص ۳۵۸ .


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
92

ثقه و مورد اعتماد است . البته برادرش «حسن بن علوان » از او اوثق است و به شيعه نزديك تر است و علماى رجال شيعه همه وى را توثيق كرده اند .
و «علاّمه » در كتاب خلاصة الأقوال و « نجاشى» در كتاب رجال در باره اين مرد مى گويند:
او كوفى و عامى است و از اصحاب امام صادق عليه السلام است . برادرش حسن ، كنيه او ابو محمّد است . اين دو برادر از امام صادق رواياتى نقل كرده اند: «والحسن اخص بنا و اولى» حسن به ما (اماميه) نزديك تر است . ۱
ابن عقده گويد: ان الحسن كان اوثق من اخيه و احمد عند اصحابنا؛ نزد اصحاب ما (حسن) از برادرش (حسين) وثاقتش محكم تر و پسنديده تر است . كلمه (اوثق) در مقابل ثقه است ، يعنى حسين ثقه است و برادرش اوثق است و همين كلام ابن عقده در وثاقت حسين بن علوان كافى است.
در رجال ( كشى) مى گويد: حسين بن علوان با چند تن ديگر از رجال عامه اند «الا ان لهم ميلا و محبة شديدة» اما در آنان ميل و محبت شديدى نسبت به اهل بيت عليهم السلامبود . ۲
اما عمرو بن خالد ، او به ابوخالد واسطى معروف است و از زيد بن على روايت دارد و كتاب بزرگى تأليف كرده است . ۳
او از اصحاب امام باقر عليه السلام است . و نيز از عامه است ، اما همانند حسين بن علوان علاقه و محبت شديدى نسبت به خاندان پيامبر داشت . ۴
ابن فضال مى گويد:
عمرو بن خالد در نقل حديث مورد وثوق و اعتماد است و بعضى او را (زيدى) از پيروان زيد و قائلين به امامت او مى دانند . ۵
همان طور كه در مقدمه بحث گفته شد ، بيشتر بزرگان شيعه اين طريق را صحيح

1.همان ، ج ۱ ، ص ۲۴۷ .

2.جامع الروات ، ج ۱ ، ص ۲۴۷ .

3.جامع الروات ، ج ۱ ، ص ۶۲۰ ، به نقل از رجال نجاشى و خلاصه علامه .

4.رجال كشى؛ خلاصه علامه .

5.وسائل الشيعه ، ج ۲۰ ، ص ۲۸۰ .

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 178693
صفحه از 336
پرینت  ارسال به