17
مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج2

احاديث تفسيرى

تفسير را از ريشه فسر گرفته اند كه به معانى هويدا كردن معنا، ۱ بيان و توضيح، ۲ و كشف مدلول يك لفظ با لفظى ديگر است. ۳ اين واژه در اصطلاح، كشف معانى آيات و الفاظ قرآن است. ۴ علمى است كه از احوال قرآن و معانى واژه هاى آن و احكام مفردات و هيئت عبارت و معناهايى كه در هريك از حالتهاى ياد شده به دست مى آيد، بحث مى كند. ۵
براى تفسير آيات قرآن كريم و كشف معانى آن، در درجه نخست، شخص پيامبر صلى الله عليه و آله موظف بود كه علاوه بر دريافت وحى و ابلاغ آن به مردم، به تبيين و توضيح آن نيز بپردازد. اين مأموريت را خداوند به صراحت در كلامش آورده است: «وَ اَنزَلنا اِلَيكَ الذِّكرَ لِتُبيِنَّ لِلنّاسِ بِما نُزِّلَ اِلَيهِم»؛۶«و فرستاديم به سوى تو ذكر را تا بيان كنى براى مردم آنچه را برايشان فرستاده شده است.» كشف حقيقتِ وحىِ الهى به حدى اهميت دارد كه پاره اى از علماى دينى را به تبعِ توصيه هاى معصومين، به اين باور واداشت كه جز از طريق اهل بيت عليهم السلام راهى براى فهم آيات قرآن وجود ندارد. اين باور، البته حظّى از حقيقت را در خود دارد، اما چنين نيست كه بدون تفسير معصوم، كسى آيات قرآن را درك نكند. واقعيتهاى تاريخى نشان مى دهند كه توده هاى مردم عادى در دوران نزول، به راحتى بسيارى از آيات قرآن و مفاهيم آن را درك مى كردند و براى بخشى ديگر به پيامبر و دانايان صحابه مراجعه مى كردند.

1.مفردات راغب، واژه فسر.

2.المصباح المنير، واژه فسر.

3.التحرير و التنوير، ج ۱، ص ۱۰.

4.همان، ص ۱۱.

5.مناهل العرفان، ج ۲، ص ۴.

6.نحل (۱۶) ، آيه ۴۴.


مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج2
16

را از معصومين عليهم السلام روايت كرده است. در ميان تعدادى از اين احاديث، از آيات قرآن و تفسير آنها سخن به ميان آمده است كه به حدود چهل حديث مى رسد.
احاديث نقل شده از سوى حضرت عبدالعظيم حسنى در باب قرآن و تفسير آن، به چند دسته زير تقسيم مى شود:
1. در تعدادى از آنها به سبك رايج تفاسير، كلمات، عبارتها و آياتى از قرآن تفسير شده اند؛
2. در تعدادى از روايات، آيات مورد بحث، تأويل شده است؛
3. در برخى از روايات، واژه هايى افزوده بر آيات قرآن رايج، وجود دارد؛
4. در برخى احاديث، عبارتهايى آمده كه آيه را به گونه ديگرى غير از آيه با قرائت رايج، ارائه كرده است؛
5. مواردى هم وجود دارد كه احتمالاً با قرائتى غير از قرائت رايج، قرائت شده و مآلاً معنايى ديگر يافته است.
6. يك حديث در ميان اين روايات مربوط به امام حسين عليه السلام و كلام اميرمؤمنان عليه السلام درباره ايشان و اشاره به آيه اى از قرآن است؛
7. روايتى هم وجود دارد كه در آن اميرمؤمنان آياتى از قرآن را قرائت كرده و فرموده است كه مفاد آنها را پيش از نزول ايشان مى دانسته و با نزول آيات ياد شده، سخنان امام عليه السلام مورد تأييد قرار گرفته است؛
در اين نوشته، محتواى اين حديثها گزارش شده و پاره اى از آنها بررسى و ابعادشان بازشكافى مى شود.

  • نام منبع :
    مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج2
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 128816
صفحه از 394
پرینت  ارسال به