221
مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج2

ما تو هستى اى مولاى من.
حضرت متوجه او شده و فرمود: و پس از من، فرزندم حسن امام است، پس چه جانشينى مردم پس از او خواهند داشت!
عبدالعظيم از امامِ پس از امام حسن عسكرى عليه السلام پرسش كرد و گفت: مولاى من! مگر اين امام چگونه خواهد بود؟
امام پاسخ داد: امام دوازدهم در خفا بسر مى برد و ديده نمى شود. نامش را نيز نمى توان به تصريح به زبان آورد؛ تا آنكه خروج كند و زمين را پس از آنكه از ستم و حق كشى و ظلم پر شده باشد، از داد و عدالت پر كند.
فورا عبدالعظيم حسنى ايمان و اعتقاد خود را به گفته هاى حضرت چنين بيان كرد: اقرار مى كنم و مى گويم: دوستدار آنان دوستدار خدا است و دشمن آنان دشمن خدا، اطاعت از آنان اطاعت از خدا و معصيت كردن آنان معصيت خدا به شمار مى رود. معتقدم: معراج حق است، سؤال در قبر حق است، بهشت حق است، دوزخ حق است، صراط حق است، ميزان حق است و ساعت (جزا) بدون ترديد فرا خواهد رسيد و خداوند همه مردگان را از گورها برخواهد انگيخت.
معتقدم: پس از ولايت اهل بيت عليهم السلام واجبات عبارت اند از: نماز، زكات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف، نهى از منكر و... . امام هادى عليه السلام اعتقادات او را تأكيد كرده، بر او آفرين گفت و فرمود: اى ابوالقاسم! به خدا سوگند اين همان دين خدا است كه آن را براى بندگانش پسنديده و خواسته است، پس همين عقيده را حفظ كن؛ خداوند در دنيا و آخرت تو را با قول و عقيده ثابت، استوار بدارد. ۱

1.امالى صدوق و خلاصه آن در وسائل الشيعه، ج ۱، ص ۱۳.


مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج2
220

مشكل شدى، درباره آن از عبدالعظيم حسنى بپرس و سلام مرا به او برسان. ۱
اين روايت، فقاهت و دانش ايشان را بيان مى كند.

بازگويى عقايد خود بر امام هادى7

روزى عبدالعظيم حسنى خدمت امام هادى عليه السلام مشرّف شد تا اعتقادات خود را بر ايشان عرضه كند. در اين جا مختصرى از اين گفت وگو را نقل مى كنيم:
يابن رسول الله صلى الله عليه و آله مى خواهم عقيده ام را بر تو عرضه كنم تا آنچه را درست مى دانى تأييد و تقويت كنى تا آن را همچنان حفظ كنم.
امام با تبسم فرمود: اى ابوالقاسم! بگو (عرضه كن).
عبدالعظيم گفت: خداوند متعال هيچ مانند و شبيهى ندارد و فراتر از حد تعطيل (سكوت و توقف درباره صفات خدا به طور كامل) و تشبيه (تشبيه خداوند به ماديات و نسبت دادن صفات موجودات محدود به خداوند) است، نه جسم و نه صورت مى باشد، نه عَرَض است و نه جوهر؛ بلكه او آفريننده و جسم دهنده اجسام و صورتگر صورتها است و خالق عرضها و جوهرها مى باشد. او پروردگار، ايجادكننده و پديدآورنده همه چيز است.
مى گويم: محمد بنده و فرستاده خدا و خاتم پيامبران است و تا روز قيامت پس از او پيامبرى نخواهد آمد و شريعت او را خاتم شرايع و اديان سابقه مى دانم و پس از اسلام تا روز قيامت شريعت جديدى نخواهد آمد.
معتقدم: امام، جانشين و ولى امر پس از پيامبر، اميرالمؤمنين على بن ابى طالب است و پس از او به ترتيب: حسن، حسين، على بن الحسين، محمد بن على، جعفر بن محمد، موسى بن جعفر، على بن موسى، محمد بن على، امام هستند و پس از آنها، امام

1.معجم رجال الحديث، ج ۱۰، ص ۵۲.

  • نام منبع :
    مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج2
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 128945
صفحه از 394
پرینت  ارسال به