299
مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج2

وقف نموده است.
13) مزرعه هوسنه بهنام رى: كه از دهستان بهنام باقى مانده و هنوز در تصرف آستانه است. از شش دانگ آن سه دانگش را سيّدشرف الدين حسين وقف نموده است.
14) مزرعه جلال آباد: واقع در غار رى كه محلش معلوم نمى باشد. كه از تمام شش دانگ، يك سوم آن را غازى خان تكلو وقف نموده است و باقى آنكه چهار دانگ است واقفش مشخص نيست.
15) مزرعه دز: واقع در بلوك (منطقه) غار، در كتابها از دز نام برده نشده ، ولى در جنوب رى، آبادى وسيعى به نام دزآه وجود داشته كه اولين منزل بعد از رى به سوى قم بوده و چون اين منطقه جزء بلوك (منطقه) غار غربى بوده، بعيد نيست كه اين موضع همان مزرعه دز بوده باشد، كه از شش دانگ، دو دانگ آن را سيّدشرف الدين حسين وقف نموده است.
16) مزرعه سينك: سينك يك مزرعه كوچك در شهريار است كه هنوز در تصرف آستانه است. و ده واريز شهريار كه امروز نامى از آن در ميان نيست ولى در فرهنگ آبادى هاى كشور به قريه واريش شهريار با عرض 35 درجه و 49 دقيقه و طول 51 درجه و ده دقيقه اشاره شده است كه تمام شش دانگ آن وقف شده است.


مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج2
298

استروهه يا آبروهه هم وجود ندارد. كل شش دانگ مزرعه مذكور را نواب خليفه شاهقلى مهردار وقف نموده كه يك سوم محصول آن به توليت تعلق دارد و باقى به مصرف ضروريات آستانه برسد.
9) يك قطعه باغچه: واقع در وسفنار غار كه جزء بلوك (قطعه) غار غربى است كه در جنوب غربى طهران، بيرون دروازه، سر راه ساوه متصل به شهر بود و اكنون به كلى جزو شهر تهران شده است. به هر صورت مالكيت ارضى آن جزء موقوفات آستان مى باشد كه در تصرف ديگران است.
كل شش دانگ آن را حسين خان روملو وقف نمود كه يك سوم آن مخصوص متولّيان و باقى مانده را صرف ضروريات آستانه نمايند. 10) مزرعه آبه: مشهور به ده خير كه جزء بلوك (منطقه) غار شرقى شهررى و در اراضى رى باستان قرار دارد كه تپه ميل از آثار ساسانيان در جنوب آن قرار دارد و الآن به شهررى متصل و از معتبرترين موقوفات آستانه است. از شش دانگ مزرعه مذكور، دو دانگ سيّدشرف الدين حسين وقف نموده و دوسوم محصول آن را صرف ضروريات آستان و بعد از آن به خرج زائرين برسانند و اكنون نيز اين موقوفه در تصرف آستان مى باشد.
11) مزرعه بند كردان شهريار: كه در مجاورت شهر كرج و در سمت غرب آن قرار دارد و به مرور زمان از تصرف وقف خارج شده و بعد از انقلاب اسلامى به آسايشگاه معلولين كهريزك بخشيده شد و قسمتى از اراضى آن را صاحبان به منظور ايجاد يك شهرك صنعتى خريده اند. از شش دانگ آن دو دانگ آن را فولاد قياء وقف نموده است.
12) مزرعه شرقى معروف به مزرعه شاهى (چشمه شاهى): از دهات غار غربى است و در شمال ده اندرمان قرار داشت كه اكنون اراضى آن به تأسيسات آرامگاه امام خمينى(ره) اختصاص يافته است. و كل شش دانگ آن را سيدشرف الدين حسين

  • نام منبع :
    مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج2
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 128997
صفحه از 394
پرینت  ارسال به