357
مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج2

سوى خيابان 24 مترى زكريا ادامه مى يابد. اما هنوز كمتر از نيمى از راهپيمايان در خيابان 24 مترى و نيمى ديگر آن در خيابان حرم بودند كه تيراندازى عوامل رژيم سفاك پهلوى شروع مى شود و عده اى از مردم زخمى و شهيد مى شوند. شهداى آن روز عبارتند از: 1. قاسم سبزعلى؛ 2. عباس ملكى؛ 3. اصغر طرق وردى؛ 4. على كوهى نژاد؛ 5. اعظم سلطانى.
يادشان گرامى و راهشان پررهرو باد!

روز 22 بهمن و صحن مطهر

در طول دوران ستمشاهى، بسيارى از فرزندان دلير و آگاه شهررى به علت حضور فعال در جريانات سياسى دستگير و به حبسهاى كوتاه و بلندمدت و ابد محكوم شدند. عده اى از آنان در خرداد 56 دستگير شدند كه به علت سنگين بودن پرونده شان و شركت در قيام مسلحانه عليه رژيم، به حبس ابد محكوم شدند. اين دليرمردان و فرزندان انقلابى حضرت عبدالعظيم عليه السلام در روز 22 بهمن به دست تواناى مردم انقلابى تهران رهايى يافتند و بر روى شانه هاى مردم شهررى، كه به استقبالشان مى شتافتند، به حرم حضرت عبدالعظيم عليه السلام وارد شدند؛ در حالى كه صحن حضرت عبدالعظيم عليه السلام مملو از جمعيت بود. نگارنده، مأموريت يافت كه اين فرزندان سلحشور و انقلابى را به مردم معرفى كند و پيرامون وضعيت انقلابى و ادامه راه پرفراز و نشيب آينده سخنرانى كند. آنان عبارت بودند از: 1. حسين فدايى؛ 2. حسين اسلامى مهر؛ 3. سيدمحسن اخوت (شهيد)؛ 4. عبدالعلى على عسگرى؛ 5. سيدعباس حاجى معينى؛ 6. اكبر مداحى؛ 7. حسين هاشمى.
هنوز دقايقى از سخنرانى حقير نگذشته بود كه صداى تيراندازى در فضاى صحن مطهر طنين افكند و آن مجلس باشكوه درهم ريخت.


مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج2
356

«لعن به خاندان پهلوى» و «برائت جستن از اعمال ننگين آنها» و «درود بر امام خمينى و ياران ايشان» آمده بود. اين شيوه در زمانى كه راه هرگونه آگاهى دادن علنى بسته شده بود، مى توانست در حد خود مؤثر باشد.
7. محل وعده ها: با توجه به اينكه تمام اماكن عمومى به نوعى تحت نظارت ساواك قرار گرفته بود، امكان قرار و ملاقات براى انقلابيون بسيار دشوار بود، اما به دليل آنكه امكان كنترل حرم براى ساواك چندان مقدور نبود، آنجا مكان امنى براى قرار و ملاقاتهاى انقلابيون به شمار مى رفت.

جريان 18 دى

به تدريج نهضت امام خمينى قدس سره سراسر ايران را فرا گرفت؛ چنان كه امواج انقلاب به تمامى شهرها و روستاهاى كشور رسوخ كرد و هر روز كه مى گذشت، بر عمق مردمى شدن آن افزوده مى شد و شهررى از اين حركت استثنا نبود.
در دى ماه سال 57 تظاهرات پراكنده اى در شهررى صورت گرفت كه گاهى از صحن حضرت عبدالعظيم عليه السلام شروع و گاهى به صحن ختم مى شد؛ تا اينكه در جلسه مشترك روحانيت مبارز شهررى با عده اى از انقلابيون، مقرر شد راهپيمايى باشكوه روز 18 دى ماه برگزار كنند تا با انعكاس آن در رسانه ها، حركت مردمى ساير شهرها تقويت شود.
بدين منظور روز 18 دى ساعت 9 صبح، جمعيت انبوهى در صحن حضرت عبدالعظيم عليه السلام گرد هم آمدند و پس از شعار دادن به سمت مركز شهر حركت كردند؛ در حالى كه در پيشاپيش جمعيت، علماى شهر نيز حضور داشتند. عبور جمعيت از بازار و خيابان حرم، موجب شد، تمامى اصناف مغازه هاى خود را تعطيل كنند و به آنها بپيوندند. حركت راهپيمايان ، كه هر لحظه صفوفشان فشرده تر و انبوه تر مى شد، پس از رسيدن به ميدان مركزى، به وسيله مأمورين متوقف مى شود و سير حركت به

  • نام منبع :
    مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج2
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 128714
صفحه از 394
پرینت  ارسال به