41
مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج4

و امام عسكرى عليهم السلام، و بيشترين روايتش از امام هادى عليه السلام است. اين سه امام را قطعاً روزگارش را درك كرده. و اما حضرت رضا را درك كرده؟ قابليت درك هست امكانش هست، اگر تولدش را حداقل 180ق بگيريم ـ در حالى كه ممكن است زودتر باشد ـ و آقا امام رضا در 203ق فوت كرده، 23 سال از عصر امام را درك كرده؛ ولى آيا اين امكان به حد وقوع رسيده؟ دليلى برايش نيست.
معلوم نيست در كجا زندگى مى كرده كه دسترسى به امام هشتم نداشته، و روايت هم اگر باشد يك روايت است كه آن هم مشكوك است.
حال ببينيم مقام و موقعيت ايشان نزد ائمه اهل بيت چه بوده؟
ما اگر بخواهيم يك شخصيتى را بشناسيم، يكى از طرق نص امام است. ما اگر بخواهيم اين شخصيت را بشناسيم كلمات ائمه اهل بيت عليهم السلام در حق اين فرد بهترين معرّف است كه برخى را تذكر دادند، برخى ديگر را من عرض مى كنم.
خيلى عجيب است و براى ما درس است مردى كه در حدود 60 سال از عمرش گذشته است در سامرا خدمت امام هادى عليه السلام مى رسد عقايدش را بر امام عصرش عرضه مى كند. اگر دوران جوانى باشد مسأله اى است، ولى مردى كه اين همه عمر كرده، ائمه عليهم السلام را درك كرده، اهل روايت بوده، عقايد خود را در آخر عمر ـ تقريباً ـ عرضه مى كند، هم براى ما درس است و هم براى ما عبرت!
شايد غرض از اين عرضه كردن اين بود كه اين عبارات و جمله ها جمع بشود و عقيده شيعه در قرن دوم روشن بشود كه عقيده شيعه در قرن دوم اين بوده است و تا آخر تاريخ مدرك باشد كه عقيده شيعه در قرن دوم و اواسط قرن سوم همين بوده و الان هم همين است نه كم نه زياد.
اتفاقاً قبلاً خود اين كار را آقا على بن موسى الرضا عليه السلام انجام داده عقايد شيعه را در يك رساله مختصرى نوشته براى مأمون تا در طول زمان بماند و روشن شود كه عقايد شيعه در طول زمان تكامل نيافته.


مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج4
40

است كه ما محيط ايشان را بشناسيم آيا دورانى بوده مانند دوران مأمون كه تا حدى براى تشيع يك فضاى بازى بوده، يا دوران بسيار خفقانى بوده.
و همين سبب مى شود كه [روشن گردد] چرا ايشان مخفى شده و در رى به صورت اختفاء زندگى كرده، در چه سالى بود، و با كدام يك از خلفاى عباسى به اصطلاح معاصر بوده است.
و از همين جا معناى آن حديث هم روشن خواهد شد كه از زيارت حضرت عبدالعظيم مى توان زيارت سيدالشهداء را اميدوار بود.
نسب او را بهتر از همه نجاشى نوشته: عبدالعظيم بن عبداللّه بن على بن حسن بن زيد بن حسن بن على بن ابيطالب. ولى در آخر ترجمه در خود نجاشى يك زيادى در اينجا هست بين زيد و بين حسن يك كلمه «على» آمده كه مسلماً اين زيادى از ناسخان است، و الاّ در صدر صحيح نوشته. در ذيل بين زيد و بين حسن يك على افزوده شده، در حالى كه همه مورخين مى گويند امام مجتبى از دو نفر نسل داشته، يكى حسن مثنّى است و ديگرى هم زيد. از فرد ثالثى به نام على هرگز داراى نسلى نبوده، و اين افزايش از ناسخ است و در صدر درست نوشته شده و لكن در ذيل اشتباه است.
البته محققين قبلى تذكراتى داده اند و در نسخه اى كه اخيراً زير نظر آيه اللّه زنجانى «دامت بركاته» تصحيح شده، ذيل هم اصلاح شده است. آن شاعر مى گويد:

ليس ما بَينَه و بين المجتبىغير عينين و حاء و زاء
عينين عبداللّه و على است و حاء حسن است و زاء زيد است. به چهار واسطه به معصوم مى رسد .
ولى در بعضى از اين منشورهايى كه در اختيار ما بود، در بعضى از اينها به شش واسطه آمده نه به چهار واسطه كه درست نيست.
و امّا ائمه اى كه درك كرده؛ سه امام را مسلّماً درك كرده: امام جواد و امام هادى

  • نام منبع :
    مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج4
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 128409
صفحه از 496
پرینت  ارسال به