يادكردي از يك خادم احاديث اهل بيت (ع) استاد علی اكبر غفاری - صفحه 204

قرآن مجيد را از محضر ايشان فرا گيرد.
مرحوم استاد على اكبر غفارى در كارهاى علمى و فرهنگى خويش در ابتدا با استاد فقيد مرحوم سيد جلال الدين محدث ارموى آشنا شد و اين آشنايى و همكارى نزديك با ايشان تا پايان عمر پر بركت آن فقيد سعيد ادامه داشت. شخص ديگرى كه تأثيرش در خدمات و آثار مرحوم غفارى از جهت تحقيق، مقدمه نويسى، تعليق و غيره بسيار آشكار است، مرحوم علامه ميرزا ابوالحسن شعرانى است. علاوه بر آن با مرحوم علامه طباطبايى و علامه امينى نيز در تماس بود و با آنها آشنايى نزديك و همكارى داشت.
انگيزه قوى و ارتباط با عالمان برجسته و نياز جدى، مرحوم غفارى را از دوران جوانى به كار تنقيح و تصحيح در زمينه متون حديث و درايه و رجال وارد كرد و او را تا پايان عمر با بركت خويش، منشأ خدمات فرهنگى و علمى ماندگار و ارزشمندى نمود؛ به گونه اى كه در پايان هشتاد سال عمر خويش، بيش از پنجاه عنوان كتاب را با تحقيق، تعليق و تصحيح خود منتشر كرد.
استاد على اكبر غفارى براى پيشبرد فعاليت هاى تحقيقاتى خود، انتشارات صدوق را بنيان گذارى كرد كه منشأ خدمات ارزشمندى در عرصه احياى متون كهن و اسلامى و نشر كشور گرديد.
استاد غفارى علاوه بر تحقيق و نشر، سالها در دانشگاههاى مختلفى همچون دانشگاه تهران، تربيت مدرس، دانشگاه بين المللى امام خمينى (ره)، امام صادق (ع) مشغول تدريس بود و دانشجويان زيادى علاوه بر علم آموزى، رساله هاى تحصيلى خود را با راهنمايى و مشاورت او به انجام رساندند.
مرحوم غفارى، به سبب نيم قرن كوشش صادقانه در تحقيق و انتشار آثار ارزشمند، در ششمين دوره انتخاب كتاب سال ولايت و دوازدهمين نمايشگاه بين المللى قرآن كريم مورد تقدير و تشويق قرار گرفت.
همچنين در دومين همايش چهره هاى ماندگار از ايشان به عنوان يكى از چهره هاى علمى ماندگار كشور تجليل شد.
سرانجام روح پاك استاد غفارى در بامداد چهارشنبه 6 آبان 1383 برابر با 12 رمضان 1425 به آسمان پر كشيد و پس از هشتاد سال زندگى و بيش از پنجاه سال تلاش علمى جاودانه شد و در جوار شيخ صدوق آرميد.
در پى درگذشت اين محقق توانا و مصحح ارجمند، پيام تسليتى از سوى مقام معظم رهبرى صادر گرديد كه بدن شرح است:
بسم اللّه الرحمن الرحيم
با تأسف فراوان از درگذشت دانشمند فرزانه و محقق ارجمند، آقاى ميرزا على اكبر غفارى با خبر شدم.
فقدان اين عالم خدوم و پركار، ضايعه اى در عرصه انتشار محققانه ميراث كهن مكتوب شيعه است.
از خداوند متعال مسألت مى كنم كه روح او را با اوليائش محشور فرمايد و

صفحه از 206