ميراث مكتوب علوی - صفحه 91

فرمود: من دو بار به محضر رسول اللّه صلى الله عليه و آلهبارمى يافتم، شب و روز، و چون آهنگ پيامبر صلى الله عليه و آلهمى كردم و در حال نماز بود، با «تنحنح» به من رخصت ورود مى داد. ۱
در گزارش ديگرى آمده است كه مولا فرمود:
مرا در نگاه رسول اللّه صلى الله عليه و آله جايگاهى بود كه هيچ كس از مردمان آن جايگاه را نداشتند. هماره سحرگاهان آهنگ آن حضرت مى كردم و مى گفتم: السلام عليك يا نبى اللّه ! اگر رخصت مى دادند، وارد مى شدم وگرنه برمى گشتم. ۲
عايشه مى گويد:
رسول اللّه صلى الله عليه و آله پوست پيراسته و دباغى شده و دواتى را خواست [در حالى كه على عليه السلام در محضرش بود]، و آن گاه املا كرد و على نوشت تا پوست يكسر آكنده از سطور نگاشته شد. ۳
ام سلمه مى گويد:
رسول اللّه صلى الله عليه و آله در خانه من على را نشاند و آن گاه پوست گوسفندى را خواست، على عليه السلام [از املاى ]رسول اللّه صلى الله عليه و آله آنقدر نگاشت تا كرانه هاى آن پر شد. ۴
آنچه آورديم ـ و بى گمان اندكى بود از بسيار ـ نشانگر آن است كه على عليه السلام به امر رسول اللّه صلى الله عليه و آلهاز همان روزگاران نخست حديث را مى نوشته، و در اين نگاشتن و ثبت و ضبط او جايگاهى ويژه داشته است. اكنون به يادكرد آثارى مى پردازيم كه به عنوان اثر مكتوب از اميرمؤمنان و وصى خاتم رسولان در منابع و مآخذ ياد شده است :

تفسير قرآن

على عليه السلام بى گمان ، سرآمد مفسران و برجسته ترين چهره تفسيرى دوران صحابه و آشناترين به معارف و حقايق ژرف و ناپيداكرانه قرآن كريم پس از رسول اللّه صلى الله عليه و آله است. على عليه السلام سيراب شده از چشمه سار زلال وحى است و همگام و همراه هميشگى فراگيرنده و ابلاغ كننده وحى. مولا با رسول اللّه صلى الله عليه و آله بوده است از كودكى، و پس از آن ، سال هاى خلوت در حرا؛ و نگريستن حالات وحى و شنيدن و نيوشيدن

1.سنن النسائى، ج ۳، ص ۱۷ ؛ سنن ابن ماجة، ج ۴، ص ۲۰۶ ، ح ۳۷۰۸ ؛ مكاتيب الرسول، ج ۱، ص ۴۰۵ از منابع بسيار. در منابع ياد شده الفاظ حديث اندكى تفاوت دارند . در نقل مكاتيب الرسول كلمه «لى» از پايان حديث افتاده است ؛ كفاية الطالب، ص ۱۹۹ . در نقل گنجى شافعى آمده است كه: من شبان و روزان به محضر رسول اللّه صلى الله عليه و آلهمى رسيدم. چون مى پرسيدم، پاسخ مى گفت و اگر سكوت مى كردم، آن بزرگوار آغاز به سخن مى كرد؛ ملحقات احقاق الحق، ج ۶، ص ۵۱۱، از منابع بسيار ؛السنن الكبرى، ج ۲، ص ۳۵۱ ؛ در نقل بيهقى آمده است كه سحرگاهان مرا زمانى مشخص بود كه بر رسول اللّه صلى الله عليه و آلهوارد مى شدم ؛مكاتيب الرسول، ج ۱، ص ۴۰۵ ؛ از منابع بسيار . چنان كه اشاره كرديم، الفاظ حديث اندكى تفاوت دارد ؛ اما محتوا غالباً يكسان است و نقل ها بسيار زياد .

2.سنن النسائى، ج ۱۲، ص ۱۷ ؛ السنن الكبرى، ج ۲، ص ۳۵۱ ؛ ملحقات احقاق الحق، ج ۶، ص ۵۱۲ از منابع بسيار؛ معالم المدرستين، ج ۲، ص ۳۰۵ ؛ مكاتيب الرسول، ج ۱، ص ۴۰۹ .

3.تقييد العلم، ص ۷۱ ؛ المحدث الفاصل، ص ۶۰۱ ؛ محاسن الاصطلاح، ص ۳۶۶ .

4.الأمامة والتبصرة من الحيرة، ص ۱۷۴ ؛ بصائر الدرجات، ص ۱۶۳ .

صفحه از 103