ميراث مكتوب علوی - صفحه 93

پژوهشيان و متفكران اسلامى بازتابى گسترده داشته است. ۱
به هر حال، دو گزارش درباره چگونگى كتابت معارف تفسيرى با املاى رسول اللّه صلى الله عليه و آله و كتابت على عليه السلام را مى آورم كه براى ورود در بحث از چگونگى «مصحف على» بسيار تعيين كننده است. على عليه السلام فرمود:
هر آيه اى كه نازل مى شد، پيامبر صلى الله عليه و آله شيوؤ قرائت آن را به من مى آموخت. آن گاه املا مى كرد و من مى نوشتم. سپس تأويل تفسير، ناسخ و منسوخ، محكم و متشابه آن را مى آموزانيد و دعا مى كرد كه آن حقايق را دريابم و حفظ كنم و من پس از آن هيچ گاه آنچه را كه دريافتم، فراموش نكردم.۲
حضرت امام صادق عليه السلام فرموده اند كه على عليه السلام فرمود:
از كتاب الهى از من بپرسيد . به خداى سوگند ! رسول اللّه صلى الله عليه و آله شيوه قرائت و تأويل تمام آيات الهى را چه آنچه در شب نازل شده است و چه روز، به هنگام حركت و يا در منزل، به من آموزاند.
ابن كواء گفت: اى اميرمؤمنان، حتى آنچه را نازل مى شد و تو نبودى؟!
امام فرمود: رسول اللّه صلى الله عليه و آله آنچه را نازل مى شد و من غايب بودم، نگاه مى داشت تا به محضرش مى رسيدم. آن گاه شيوه قرائت آن را به من مى آموزاند، و مى گفت : هان على! خداوند فلان و فلان آيه را به من نازل كرد، [اكنون كه خواندى] تأويلش هم چنين و چنان است، بدان. پس تنزيل و تأويل آيات را به من تعليم مى داد.۳
اين دو گزارش از جهات مختلفى شايان توجه است كه بدان خواهيم پرداخت. اكنون و در پى آنچه آهنگ گزارش و استوارسازى آن را داريم بياوريم كه بى گمان على عليه السلام كه براساس نصوص ياد شده نگارنده و ثبت و ضبط كننده آيات الهى بود ، جمع كننده آن نيز بود كه در منابع تاريخى و روايى از آن به «مصحف على» ياد مى شود. نصوصِ نشانگر اين حقيقت بسى فراوان تر از آن است كه امكان گزارش آن در اين مجال باشد. ابن نديم در الفهرست فصلى گشوده است براى يادكرد جمع آورندگان

1.به اين موضوع اندك به شرح تر ـ و نه چنان كه شايسته موضوع بوده است ـ در مقامى ديگر پرداخته ام . در آن مقام با تكيه بر آيؤ ۴۳ سوره رعد (وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيدَما بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُو عِلْمُ الْكِتَـبِ ) و نيز روايت بسيار مشهور و مهم «على مع القرآن والقرآن مع على لن يفترقا حتى يردا على الحوض» (المعجم الصغير، ج ۱،ص ۲۵۵ و...) و گفتار برخى صحابيان آورده ام كه على عليه السلامبدون هيچ هماوردى آگاه ترين بوده است به آموزه هاى قرآن، كه سزامند است فقط كلام ابن عباس، صحابى جليل و مفسر عالى قدر قرآن را بياورم كه گفت: آنچه را على عليه السلام مى گفت فراگرفتم، آن گاه در اندوخته ها و آموخته هاى خود انديشيدم و دريافتم كه دانش من به قرآن در سنجش با دانش على عليه السلامچونان بركه اى است خرد در برابر دريايى موج خيز (النهاية، ج ۱، ص ۲۱۲ ؛ سفينة البحار، ج ۲، ص ۴۱۴ ؛ قاموس الرجال، ج ۶، ص ۴۴۸ ؛ ر.ك : مقاله بلند «على پيشواى مفسران»، مجله آينه پژوهش، شماره۶۶ ؛ آفاق تفسير، ص ۷۰ ـ ۱۲۰) .

2.شواهد التنزيل، ج ۱، ص ۴۸ ؛ ترجمة الأمام على بن ابى طالب من تاريخ دمشق، ج ۲، ص ۴۶۷ و نيز ر.ك: الكافى، ج ۱، ص ۶۴؛ الخصال، ص ۲۵۷ ؛ كمال الدين، ص ۲۸۴ ؛ تفسير العياشى، ج ۱، ص ۱۴ ؛ تحف العقول، ص ۱۹۶ ؛ كتاب سليم بن قيس، ج ۲، ص ۶۲۴ . متنى را كه نقل كرديم از شواهد التنزيل است. نقل هاى منابع ديگر همان است، با اندكى كاستى و فزونى.

3.الأمالى للطوسى، ص ۵۲۳، ح ۱۱۵۸؛ بشارة المصطفى، ص ۲۱۹.

صفحه از 103