نگاهی به جريانهای حديثی معاصر اهل سنت - صفحه 7

هجمه هاى اعتقادى قرار گرفت. برخى از آراى وى چنين است:
1. او جايگاهى براى حديث در امور دنيايى قايل نيست ۱ و جايگاه حديث را در امور دينى نيز پس از قرآن و سنت عملى مى داند؛ ۲
2. وى به تأخير در كتابت حديث اعتقاد داشته، آن را زمينه ساز بسيارى از مشكلات در احاديث مى داند؛ ۳
3. بر اين باور است كه بسيارى از احاديث به صورت نقل به معنا به ما رسيده است؛ ۴
4. بر اين رأى است كه جعل و وضع از سوى امويان و عباسيان و نيز ورود اسرائيليات و مسيحيات، روايت ها را آسيب پذير ساخته است؛ ۵
5. كتاب هاى صحيح البخارى و صحيح مسلم را خالى از روايت هاى ضعيف نمى داند و اين دو كتاب را قابل انتقاد مى داند؛ ۶
6. وى معتقد است كه روايات صحابه نيز بايد مورد نقادى و سنجش قرار گيرد و نمى توان از عدالت و وثاقت همه آنان دفاع كرد؛ ۷
7. ابوهريره را يكى از جاعلان حديث مى شمرد؛ ۸
8. به نقد محتوايى متن احاديث تأكيد مى ورزد؛ ۹
9. درباره خبر واحد، بحث انتقادى مطرح مى سازد. ۱۰
اين دو كتاب سبب شد كه وى را به فسق و خدمتگزارى خاورشناسان و برخى نسبت هاى عقيدتى متهم سازند.
بر كتاب هاى وى نقدهاى متعددى نوشته شده كه مى توان از اينها ياد كرد:
ـ دفاع عن السنة المحمدية، محمد محمد ابو شهبه، 1960م،
ـ السنة فى مكانتها وفى تاريخها، عبدالحليم محمود، 1967م، ۱۱

1.اضواء على السنة النبوية، ص ۱۲.

2.همان، ص۱۵.

3.همان، ص ۹ و ۲۳۱.

4.همان، ص ۸ و ۵۰ ـ ۷۰.

5.همان، ص۹۱.

6.همان، ص ۲۷۲ ـ ۲۸۹.

7.همان، ص ۳۱۲ ـ ۳۳۲.

8.همان، ص ۱۶۷ ـ ۱۹۷.

9.همان، ۳۵۹ ـ ۳۸۲.

10.همان، ص ۳۳۶ ـ ۳۵۸.

11.اين رساله در سال ۱۹۹۰م، در كتاب القرآن والنبى از سوى دارالمعارف قاهره نيز به چاپ رسيده است.

صفحه از 15