تازه هاي نشر - صفحه 202

در اين كتاب، ابتدا اصل روايات به زبان عربى نوشته شده است. مدرك هر روايت نيز در اوّل آن ذكر شده و براى فارسى زبانان ترجمه گرديده و هرجا احتياج به شرح و توضيح داشته، مطالبى به صورت فشرده بيان شده است.

بَلاغَةُ الإمام عَلىّ بن الحسين(ع)، خُطب و رَسائِل و كَلماتُ، جمع و تحقيق، جعفرعباس الحائرى، قم: دارالحديث، چاپ اوّل، 1425ق/ 383ش1، 336ص، وزيرى.

امام چهارم، امام زين العابدين(ع) يكى از بازماندگان واقعه جانسوز كربلاست كه با سخنرانى ها و افشاگرى هاى ايشان و حضرت زينب(س) در كاخ يزيد بساط عيش و نوش يزيد را بر هم ريخت. بعد از آن واقعه دلخراش، امام(ع) در هر زمان و مكانى با زبان گويا و خطبه هاى بليغ خود، با هر وسيله اى كه مى توانستند، به بيان آن حوادث مى پرداختند؛ زمانى در قالب دعا و نيايش و يا كلمات قصار و گاهى با خطبه هاى آتشين و گريه هاى جانسوز بر شهداى كربلا به مبارزه با خلفاى غاصب برمى خاستند و شيعيان را ارشاد و راهنمايى مى كردند و ياد امام حسين(ع) را در دل ها زنده مى كردند.
كتاب حاضر ـكه به زبان عربى به طبع رسيده است ـ بلاغت آن امام همام را در سه باب با عنوان زير بيان مى كند:
باب اوّل، في خطب الامام على بن الحسين(ع) و ما جرى مجراها؛ باب دوم، في كتب و رسائل امام على بن الحسين(ع)؛ باب سوم، في القصار من كلمات امام على بن الحسين(ع).

شرح خطبه توحيديه، اولين خطبه نهج البلاغه اميرالمؤمنين على(ع)، مرحوم حكيم الهى قمشه اى، تصحيح و پاورقى: سيدرضا غياثى كرمانى، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته جامعه مدرسين حوزه علميه قم، چاپ اوّل، 1382ش، 272ص. رقعى.

حكيم الهى قمشه اى، دانش آموخته حوزه علميه مشهد مقدس، يكى از مردان خدايى است كه با شرح اولين خطبه نهج البلاغه تحت عنوان خطبه توحيديه حقايق فراوانى را به رشته تحرير درآورده است.
دفتر انتشارات اسلامى، پس از گذشت سى سال از ارتحال ايشان، به منظور نشر معارف دين شرح خطبه توحيديه ـكه در ضمن كتاب ارجمند حكمت الهى منتشر شده بود ـ به صورت مستقل و همراه اندكى تصرفات و تغييرات جزئى ـكه لازمه تسهيل در خواندن و فهم مطالب است ـ منتشرنموده است.

صفحه از 206