تازه هاي نشر - صفحه 203

در اين كتاب، پس از مقدمه به شرح گوشه هايى از زندگى حكيم الهى قمشه اى، از جمله: محل تولد، محل تحصيل و اساتيد و شاگردان و آثار ايشان، به طور مختصر، پرداخته شده است. و در ادامه، به شرح خطبه مى پردازد. عنوان هاى خطبه به شرح زير است:
1. شرح فرازهاى نورانى خطبه؛ 2. علم الهى؛ 3. عشق حق به ذات و آثار ذاتيه خود؛ 4. عوالم هشتگانه؛ 5. كيفيت ايجاد عالم جسمانى؛ 6. گفتار در اوّل مخلوق عالم.

اندوخته خداوند، چهل حديث درباره عدالت گستر جهان، هادى نجفى، ترجمه و توضيح: جويا جهانبخش، تهران: حروفيه، چاپ اوّل، 1382ش، 371ص، رقعى.

انديشه نجات بخش و اشارت به موعودى كه مصلح آخرالزمان است، به طور كلى در اديان الهى و حتى به نوعى ديگر، در مكاتب و مسلك هاى غير الهى هم وجود دارد. اما اين كه ويژگى هاى اين مصلح چيست و چگونه ظهور خواهد كرد، در همه اديان يكى نيست. آنچه در اين انديشه مشترك و همسان است، اين است كه موعود آخرالزمان و منجى انسان ها از خاندان نبوت است و اين مطلب در دين مبين اسلام به صراحت بيان شده و احاديث متواتر فراوانى روايت شده و كتاب هاى حديثى فراوانى در اين زمينه به چاپ رسيده است. كتاب اندوخته خدا نيز چهل حديث درباره عدالت گستر جهان است كه منتخبى از ميراث حديثى شيعه است. اصل اين كتاب به زبان عربى است كه اكنون ترجمه آن همراه با توضيحاتى اضافه شده به چاپ رسيده است.

مثل هاى آسمانى [مجموعه اى از زيباترين تشبيهات و تمثيلات قرآنى و حديثى به روش موضوعى]، على اسدى، قم: دارالحديث، چاپ اوّل، 1383ش، 405ص، وزيرى.

نگاهى به روش هاى تبليغى پيامبران و امامان و بزرگان دين، بيانگر اين حقيقت است كه آنها تنها به وعظ و خطابه خشك و بى روح بسنده نمى كردند، بلكه با استفاده از داستان ها، مثل ها، اشعار و... به تسخير قلوب مخاطبان خود مى پرداختند.
اين مسأله در قرآن، نيز به نحو بارزى، رخ مى نمايد. مثل ها و داستان هاى فراوان، جملات

صفحه از 206