پاسخی به كتاب «حديث های خيالی» - صفحه 168

* * * 3 . در كتاب حديث هاى خيالى، ص 31 مورد دوم را چنين مى آورد، مى نويسد:
در آيه 106 مائده آمده است:
... تَحْبِسُونَهُمَا مِن م بَعْدِ الصَّلَوةِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لاَ نَشْتَرِى بِهِ ى ثَمَنًا وَلَوْ كَانَ ذَاقُرْبَى وَلاَ نَكْتُمُ شَهَادَةَ اللَّهِ إِنَّآ إِذًا لَّمِنَ الأَثِمِينَ. (۱۰۶، مائده)
اين آيه درباره قسم دادن دو نفرى است از غير ملّة اسلام كه درباره شان گمان خيانت در مورد وصيّت متوفّى مى رود و بايد بعد از نماز قسم ياد كنند كه در مورد متوفّى خيانت نكرده اند. ميان مفسّران اختلاف است كه نماز مزبور كدام نماز است؟ يك قول، اين است كه نماز جماعت عصر است و قول ديگر، اين است كه نماز جماعت ظهر يا عصر است و قول سوم، اين است كه مقصودْ نماز خود آن دو نفر از غير ملّة اسلام است. طبرى مى گويد: «به عقيده من قول صحيح، قول من قال: تحبسونهما من بعد صلوة العصر». (تفسير الطبرى در شرح آيه 106 مائده).
سپس شيخ طوسى در التبيان نوشته است: «والصلوة المذكورة في هذه ال آيه قيل: فيها ثلاثة اقوال: اوّلها قال شُريح و سعيد بن جُبير و ابراهيم و قتادة و هو قول أبي جعفر: أنّها صلوة العصر، الثانى قال الحسن: هي الظّهر أو العصر... الثالث قال ابن عبّاس: صلوة أهل دينهما ـ يعنى الذّمّيين ـ لانّهم لا يعظّمون أوقات صلوتنا». (التبيان، ج 4، ص 45).
شيخ طوسى قول اوّل را به شُريح و سعيد بن جبير و ابراهيم و قتاده و أبوجعفر نسبت داده و معلوم است كه مقصودش از أبوجعفر، أبوجعفر طبرى است ـكه قول او را قبلاً نقل كرديم ـ، ولى در التبيان (چاپ بيروت) بعد از أبي جعفر، علامت اختصارى «عليه السلام» را نوشته اند، چون خيال كرده اند مقصود از أبي جعفر، امام محمّد باقر(ع) است.
آن گاه طبرسى در تفسير آيه 106 مائده نوشته است: «المعنى تحبسونهما من بعد صلوة العصر لانّ النّاس كانوا يحلفون بالحجاز بعد صلوة العصر لاجتماع النّاس و تكاثرهم في ذلك الوقت و هو المروى عن أبي جعفر عليه السلام و قتادة و سعيد بن جُبير و غيرهم و قيل: هي صلوة الظهر أو العصر، عن الحسن...». معلوم است كه طبرسى همان مطلب التبيان را نوشته است ولى چون خيال كرده است، مقصود از أبي جعفر در كلام شيخ طوسى، امام محمّد باقر(ع) است، براى رعايت احترام، نام أبي جعفر را قبل از قتادة و سعيد بن جبير آورده و عبارت «عليه السلام» را نيز همراه آن ذكر كرده است.

صفحه از 179