377
بازشناسی منابع اصلی رجال شيعه

ب . مشايخ ضعيف

1 . آدم بن محمّد قَلانِسى .
كشّى رحمه اللهدر روايات شماره : 43 ، 338 ، 924 ، 951 ، 953 ، 954 و 1017 ، از وى حديث نقل كرده و شيخ طوسى او را تضعيف نموده است . ۱
2 . عبد اللّه بن محمّد ، ابو محمّد شامى دمشقى .
كشّى رحمه اللهدر روايات شماره : 463 و 791 ، از وى حديث نقل كرده است . وى توثيق نشده است ؛ بلكه تضعيفش نقل شده است . ۲
3 . جعفر بن محمّد ، ابو عبد اللّه .
كشّى رحمه اللهدر روايت شماره 46 ، از وى حديث نقل كرده و او را عامّى مذهب دانسته است . ۳
4 . عبيد (/ عبد) بن محمّد نخعى شافعى سمرقندى .
كشّى رحمه اللهدر روايت شماره 117 ، از وى حديث نقل كرده است . از كلمه «شافعى» پيداست كه او عامّى مذهب بوده است .
5 . محمّد بن بَحْر كرمانى دُهْنى (/ رُهْنى) نرماشيرى .
كشّى رحمه اللهدر روايت شماره 235 ، از وى حديث نقل كرده است و اكثر بزرگان ، او را تضعيف كرده اند . ۴
6 . نصر بن صَبّاح بلخى .
كشّى رحمه اللهاز وى بسيار (58 مورد) روايت نموده ؛ ۵ ولى او را تضعيف كرده است . ديگران نيز وى را ضعيف شمرده اند . ۶

1.رجال الطوسى ، ص ۴۰۷ (ش ۵۹۲۴) .

2.در رجال الطوسى ، دو نام آمده است : «عبد اللّه بن محمّد»، بدون مدح و ذم (ص ۴۰۱ ، ش ۵۸۷۶) و «عبد اللّه بن محمّد شامى» (ص ۴۳۳ ، ش ۶۲۰۱) . همچنين نجاشى ، روايات نوادر الحكمة با هر دو نام را از استثناهاى ابن وليد دانسته است (ر.ك: رجال النجاشى ، ص ۳۴۸ ، ش ۹۳۹) . به همين جهت ، رجاليان از وحدت يا تعدّد اين دو عنوان ، بحث كرده اند، هرچند كه به خاطر استثناى ابن وليد ، فرد مذكور در متن ، ضعيف است .

3.اختيار معرفة الرجال ، ص ۱۹ (ح ۴۶) .

4.اختيار معرفة الرجال ، ص ۱۴۷ (ش ۲۳۵) ؛ رجال الطوسى ، ص ۴۴۷ (ش ۶۳۵۶) ؛ رجال النجاشى ، ص ۳۸۴ (ش ۱۰۴۴) ؛ الفهرست ، ص ۱۳۲ (ش ۵۸۷) .

5.براى نمونه، ر.ك: اختيار معرفة الرجال، روايات شماره: ۴۴، ۱۲۵، ۳۶۳، ۳۸۵، ۷۶۵، ۱۰۴۳ و ۱۰۴۶.

6.اختيار معرفة الرجال ، ص ۳۲۲ (ش ۵۸۴) ؛ رجال الطوسى ، ص ۴۴۹ (ش ۶۳۸۵) ؛ رجال النجاشى ، ص ۴۲۸ (ش ۱۱۳۹) .


بازشناسی منابع اصلی رجال شيعه
376

مشايخ كشّى

از اسناد رجال الكشّى ، نام جمعى از مشايخ (اساتيد) كشّى ، قابل استفاده است . بر اين اساس ، مشايخ بى واسطه كشّى كه وى از آنان روايت نقل كرده است ، با توجّه به ميزان وثوقشان ، عبارت اند از :

الف . مشايخ ثقه

1 . ابراهيم بن نُصَير كَشّى .
كشّى رحمه اللهدر 56 مورد از وى روايت نموده ۱ و شيخ طوسى او را توثيق كرده است . ۲
2 . ابو الحسن بن ابى طاهر .
كشّى رحمه اللهدر روايت شماره 770 ، از وى حديث نقل كرده و شيخ طوسى او را توثيق نموده است . ۳
3 . ابو سعيد بن سليمان .
كشّى رحمه اللهدر روايت شماره 698 ، از وى حديث نقل كرده و نجاشى او را توثيق نموده است . ۴
4 . حَمْدَوَيْه بن نُصَير كشّى .
وى كه از مشايخ مشترك عيّاشى و كشّى رحمه اللهاست ، در اسناد بسيارى از روايات كشّى قرار دارد . شيخ طوسى او را توثيق كرده است . ۵
5 . عثمان بن حامد كشّى .
وى در اسناد روايات شماره : 128 ، 198 ، 199 ، 307 ، 417 ، 456 ، 501 ، 519 ،
556 ، 576 ، 668 ، 777 و 1100 رجال الكشّى ، قرار دارد و شيخ طوسى به وثاقت وى تصريح كرده است . ۶
6 . محمّد بن حسن بن بُندار قمى .
كشّى رحمه اللهاز كتاب وى روايت نقل كرده و خود به اين نكته تصريح نموده است . او در اسناد روايات شماره : 206 ، 396 ، 957 ، 1066 ، 1109 ، 1123 و 1132 قرار دارد . شيخ طوسى وى را به ابن وليد تنظير كرده و در نتيجه وثاقتش را پذيرفته است . ۷
7 . محمّد بن قولويه قمى . ۸
كشّى رحمه الله در 54 مورد (از جمله در روايات شماره : 30 ، 111 ، 170 و 171) از وى روايت نقل كرده است .
8 . محمّد بن مسعود عيّاشى سمرقندى .
كشّى رحمه اللهاز وى بسيار روايت نقل كرده است . ۹ نجاشى و شيخ طوسى او را توثيق كرده اند . ۱۰

1.براى نمونه ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال ، روايات شماره : ۴ ، ۱۲ ، ۴۱ و ۵۰ .

2.رجال الطوسى ، ص ۴۰۷ (ش ۵۹۳۳) .

3.رجال الطوسى ، ص ۴۲۹ (ش ۶۱۶۲) .

4.رجال النجاشى ، ص ۱۳۸ (ش ۳۵۷) .

5.رجال الطوسى ، ص ۴۲۱ (ش ۶۰۷۴) .

6.رجال الطوسى ، ص ۴۲۹ (ش ۶۰۶۳) .

7.رجال الطوسى ، ص ۴۳۷ (ش ۴۲۵۱) .

8.فرزند وى ، ابو القاسم جعفر بن محمّد، در مقدّمه كامل الزيارات تصريح كرده كه وى فقط از ثقات نقل مى كند . نيز اِكثار (بسيارىِ) روايت از پدرش در اين كتاب ، شاهد بر وثاقت اوست . همچنين نجاشى در شرح حال ابو القاسم ، وى را از جمله «خيار أصحاب سعد» معرّفى مى كند (ر.ك: رجال النجاشى ، ص ۱۲۳ ، ش ۳۱۸) .

9.براى نمونه ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال ، روايات شماره : ۵ ، ۶ ، ۹ ، ۱۴ و ۲۲ .

10.رجال النجاشى ، ص ۳۵۰ (ش ۹۴۴) ؛ رجال الطوسى ، ص ۴۴۰ (ش ۶۲۸۲) .

  • نام منبع :
    بازشناسی منابع اصلی رجال شيعه
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 61190
صفحه از 569
پرینت  ارسال به