127
تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری

غيبت حضرت صاحب الأمر عليه السلام است .
از مأخذيابى احاديث كتاب بر مى آيد كه احاديث شيعه از منابع شناخته شده متقدّم (مانند : الكافى ، الإرشاد ، كمال الدين ، الغيبة طوسى ، الغيبة نعمانى ، الاحتجاج طبرسى و الخرائج) است .
نسخ خطّى كتاب منتخب الأنوار ، در كتاب خانه آية اللّه مرعشى موجود است . ۱
دو چاپ از كتاب ، در دسترس است . چاپ اوّل ، با تحقيق سيّد عبد اللطيف كوهكمرى ، كه به سال 1401 ق ، توسّط مطبعة الخيام قم ، در شماره پنجم از مجموعه المختار من التراث ، منتشر شده است . چاپ تحقيقى ديگر كتاب ، توسّط مؤسسه امام هادى عليه السلام و به سال 1378 ش (1420 ق) انتشار يافته است .

7 . اثبات الوصيّة للإمام على بن أبى طالب عليه السلام

اين كتاب كم حجم ، با مقدّمه و تصحيح آقاى محمّد هادى امينى ، توسّط دارالأضواء بيروت ، با انتساب به علاّمه حلّى به چاپ رسيده است ؛ امّا قرائن و ادلّه زير ، بر عدم صحّت انتسابِ كتاب به علاّمه حلّى دلالت دارند :
1 . علاّمه حلّى ، در يادكرد آثار خود در كتاب خلاصة الأقوال ، از اين كتاب ، نامى نبرده و در منابع كتابشناسى به ايشان نسبت داده نشده است . ۲
2 . در متن كتاب ، از كتاب الطرائف سيّد بن طاووس نام برده شده و مطلب نقل شده است . ۳ نيز دو قطعه شعر از دانشمند معاصر علاّمه حلى ، ابن داوود ۴ و ابن

1.براى ويژگى هاى نسخه ها. ر.ك: منتخب الأنوار، تحقيق: مؤسسه امام هادى عليه السلام ، ص ۵۴ (مقدمه).

2.ر.ك: خلاصة الأقوال، ذيل : «حسن بن يوسف»؛ الذريعة، ج ۶ ، ص ۲۶۵ (ش ۱۴۴۹)؛ مكتبة العلاّمة الحلّى، ص ۲۲۳.

3.إثبات الوصيّة، ص ۵ .

4.همان، ص ۲۵. ابن داوود حلّى بنا به گفته خود، در كتاب الرجال، متولّد ۶۴۷ هجرى و علاّمه حلّى، بنا به نوشته خود در خلاصـه، متولّد سال ۶۴۸ هجرى است.


تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
126

همچنان كه ياد شد ، موضوع كتاب منتخب الأنوار المضيئة ، شامل اثبات امامت و حيات امام مهدى عليه السلام است كه شامل دوازده فصل ، به ترتيب زير است :
فصل اوّل ، در اثبات امامت و وجود امام مهدى (عج) با ادلّه عقلى است .
فصل دوم ، در اثبات امامت امام مهدى(عج) و وجود ايشان از قرآن است . در اين فصل ، نويسنده به دوازده آيه استناد جُسته كه تفسير و تأويل آنها در باب امام عليه السلام اسـت.
فصل سوم ، اثبات امامت و وجود امام مهدى(عج) با احاديث شيعه است كه با احاديث قدسى درباره امام عليه السلام شروع مى شود و احاديث هريك از معصومان در باب امام مهدى(عج) ، جداگانه مطرح شده است .
فصل چهارم ، اثبات امامت امام مهدى عليه السلام از طريق اهل سنّت است . در اين فصل ، نويسنده ، احاديثى را كه گنجى شافعى (نويسنده كفاية الطالب) در كتاب البيان فى أخبار صاحب الزمان خود ، از مصادر اهل سنّت نقل كرده ، ذكر نموده است .
فصل پنجم ، درباره مادر امام زمان(عج) و ولادت ايشان و فصل ششم ، در باب غيبت و اسباب اختفاى حضرت است .
فصل هفتم ، در باب طول عمر امام زمان(عج) و فصل هشتم ، درباره راويان و وكلاى ايشان است .
فصل نهم ، درباره توقيعات ، و فصل دهم ، درباره مشاهده كنندگان امام مهدى(عج) است .
فصل يازدهم نيز درباره نشانه هاى ظهور و فصل دوازدهم ، درباره رخدادهاى پس از ظهور است .
روش نويسنده ، روش كلامى و جدلى است كه با استناد به آيات قرآن ، ادلّه عقلى ، روايات فريقين و شواهد تجربى ، در صدد اثبات امامت و حيات و فلسفه

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 86779
صفحه از 461
پرینت  ارسال به