145
تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری

ترديد جدّى كرده اند . ظاهراً نخستين بار نويسنده رياض العلماء درباره منابع كاشفى اظهار نظر كرده و غالب روايات آن را برگرفته از كتاب هاى غير قابل اعتماد دانسته است . بيان افندى چنين است :
ينقل فيه عن كثير من الكتب منها كتب الشيعة... لكن أكثر روايات هذا الكتاب، بل جميعها، مأخوذة من كتب غير مشهورة، بل غير معول عليها. ۱
ميرزاى نورى نيز در لؤلؤ و مرجان ، بر برخى از گزارش هاى كاشفى خُرده گرفته و آنها را فاقد اصل دانسته است . ۲ آقاى رسول جعفريان نيز در كتاب تأمّلى در نهضت عاشورا ، در بحثى درازْدامن ، به بررسى انتقادى كتاب پرداخته است . ۳ نيز نويسنده كتاب شناسى تاريخى امام حسين عليه السلام ، به معرّفى انتقادى اين كتاب ، دست يازيده است . ۴ نكته آخر آن كه افندى بر آن است كه اين كتاب ، فى الجمله ، به تشيّع واعظ كاشفى با رعايت تقيّه ، دلالت دارد . ۵

7 . التهاب نيران الأحزان

التهاب نيران الأحزان و مثير كتائب الأشجان (الأكتاب والأشجان) ، از آثار بر جاى مانده در زمينه مناقب و تاريخ معصومان عليهم السلام است . محقّق تهرانى ، نام ديگرى براى كتاب ياد كرده كه نشانگر موضوع كتاب است : التهاب الأحزان فى وفاة سيّد بنى عدنان المبعوث على الإنس والجان، رسول الملك المنّان، و ما أوصى به فى حقّ أهل بيته أمناء الرحمان، وما جرى بعد وفاته من الإختلاف والخذلان. ۶

1.رياض العلماء، ج ۲، ص ۱۹۰.

2.ر.ك: لؤلؤ و مرجان، ص ۱۹۳.

3.ر.ك : تأمّلى در نهضت عاشورا، ص ۳۱۸ ـ ۳۵۹.

4.ر.ك: كتاب شناسى تاريخى امام حسين عليه السلام ، ص ۸۸.

5.عنوان بلند ، از آن رو ذكر شد كه در هدية العارفين (ج ۱، ص ۴۶۸)، از كتابى با عنوان التهاب نيران الأحزان ومثير اكتئاب الأشجان، از ولىّ الدين عبد اللّه بن محمّد بن عبد اللطيف سبكى ياد كرده است.


تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
144

پرداخته است . نثر كاشفى در كتاب ، فصيح و دلكش است و او در پرداختن كتاب ، با استفاده از آرايه هاى ادبى و درج اشعار فارسى و عربى ، كامياب بوده است .
موضوع اصلى كتاب ، ذكر مصائب امام حسين عليه السلام است و بيان مصائب انبيا ، در حقيقت ، مقدّمه اى براى اين موضوع است . كاشفى ، خود در اين باره در باب پنجم ، پس از بيان فضايل مولاى متقيان مى افزايد :
چون مطاوى اين اوراق ، گنجايش تفصيل صفات مرتضوى [را] ندارد و مقصد اصلى از تأليف اين كتاب ، ذكر احوال شهداى اهل بيت است ، بدين قدر ، اختصار افتاد . ۱
در عين حال ، كاشفى ، پس از بيان ابتلاهاى هريك از پيامبران ، به ذكر مصيبت امام حسين عليه السلام ، اصطلاحاً گريز مى زند .
ويژگى ديگر كتاب ، داستان پردازى آن است . نويسنده ، رخدادهاى تاريخى را با قصّه پردازى درهم آميخته و تصويرى تاريخى ـ داستانى از حوادث ، ارائه كرده است .
با مراجعه به نمايه روضة الشهدا ، آشكار مى شود كه منابع وى در نگارش كتاب ، غالباً منابع اهل سنّت است . از منابع شيعى كاشفى مى توان به إعلام الورى ، بشائر المصطفى ، روضة الواعظين ، صحيفة الرضا عليه السلام ، عيون أخبار الرضا عليه السلام ، مقتل ابو المناخر رازى و مصابيح القلوب شيعى سبزوارى اشاره كرد . ۲
كتاب روضة الشهدا ، پس از نگارش ، با استقبال مواجه شد و تا مدّت ها بر بالاى منابر ، قرائت مى شد ، چندان كه اصطلاح «روضه خوانى» از آن گرفته شد . ۳
برخى از دانشوران ، نسبت به برخى مطالب و گزارش هاى تاريخى روضة الشهدا ،

1.همان، ص ۱۵۷.

2.ر.ك: همان، ص ۴۳۹.

3.روضات الجنّات، ج۳، ص۲۳۰ ؛ تاريخ ترجمه از عربى به فارسى، ص ۲۳۳.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 89681
صفحه از 461
پرینت  ارسال به