است . ۱ درباره مطالب كتاب ، افزون بر حديث كساء ، ۲ صاحب الذريعه گفته است كه او از كتاب نزهة السامع ، مشهور به المحبوبى ، پاره اى از مطاعن و فضايح معاويه را آورده و نيز در اين كتاب از كتاب السقيفة در برخى موارد ، با تعبير «به روايت ابو صالح السليل احمد بن عيسى» و در پاره اى از مواضع با تعبير «از كتاب السقيفة ى ، ابوصالح السليل» ، نقل حديث مى كند . ۳
2. السلطان المفرج عن أهل الايمان ۴
اين كتاب ، نگاشته سيّد بهاء الدين على بن عبد الكريم بن عبد الحميد ، استاد ابن فهد حلّى و از مصادر بحار الأنوار است . ۵ علاّمه مجلسى ، در توثيق مصادر بحار الأنوار ، اين كتاب و كتاب الأنوار المضيئةى نويسنده را مشتمل بر اخبار غريبه در باب رجعت و احوال حضرت مهدى(عج) دانسته است . ۶ نويسنده رياض العلماء نيز در معرّفى آثار سيّد بهاء الدين ، سخن علاّمه مجلسى را نقل و تأييد كرده است . ۷
نويسنده مختصر بصائر الدرجات ، برخى احاديث رجعت را از اين كتاب ، نقل كرده است . ظاهراً اصل كتاب ، نزد علاّمه مجلسى بوده است ؛ چرا كه پس از نقل روايتى از آن (با واسطه مختصر البصائر) ، تأكيد مى كند كه مشابه آن روايت را در اصل كتاب السطان المفرّج ، ديده است . ۸
1.الذريعة، ج ۱۶، ص ۳۶ (ش ۱۵۶).
2.ر.ك: همان جا؛ أعيان الشيعة، ج ۵، ص ۲۵۰.
3.الذريعة، ج ۱۶، ص ۳۶؛ أعيان الشيعة، ج ۵ ، ص ۲۵۰؛ الكنى والألقاب، ج ۲، ص ۲۳۸.
4.رياض العلماء، ج ۴، ص ۱۲۶؛ الذريعة، ج ۱۲، ص ۲۱۷ (ش ۱۴۳۹).
5.بحار الأنوار، ج ۱، ص ۱۷.
6.واجب عينى تكليفى است كه همه افراد جامعه مأمور به انجام آن هستند و انجام آن به وسيله برخى موجب سقوط تكليف از ديگران نمى شود .
7.واجب كفايى تكليفى است كه از عموم مردم خواسته شده است و انجام آن توسط فرد يا گروهى موجب سقوط آن از ديگران مى گردد .
8.همان، ص ۳۴.