محدّث نورى در خاتمة مستدرك ۱ اشاره كرد . مرحوم آية اللّه سيّد شهاب الدين مرعشى ، با دسته بندى نقدهاى مطرح درباره كتاب و نويسنده آن ، به اختصار به آنها پاسخ داده است . ۲
كتاب عوالى ، با تحقيق شيخ مجتبى عراقى ، براساس دو نسخه خطّى كهن موجود در كتاب خانه آية اللّه بروجردى و آية اللّه مرعشى ، در چهار جلد ، منتشر شده است .
در مقدّمه كتاب نيز رساله الردود والنقود آية اللّه مرعشى در دفاع از كتاب عوالى و نويسنده آن ، آمده است . نيز در پايان جلد چهارم ، فهرست الفبايى احاديث در قالب رساله نظم اللّئالى فى ترتيب أحاديث العوالى ، توسّط محمّدمهدى نجف ، تهيه شده است . سيّد نعمة اللّه جزائرى نيز كتابى به نام جواهر الغوالى فى شرح العوالى يا مدينة الحديث در شرح كتاب عوالى نگاشته است . در پانوشت هاى نسخه چاپى ، مواردى از كتاب ياد شده نقل شده و با رمز «ج» به آن اشاره شده است .
نيز از آن جا كه در دو نسخه خطّى مستند تحقيق ، حواشى و شروحى از خود ابن ابى جمهور وجود داشته ، در پاورقى هاى كتاب آمده و با رمز «معه» به مأخذ آنها اشاره شده است .
در پايان ، توجّه به نكاتى درباره كتاب عوالى ، مفيد به نظر مى رسد :
1 . مأخذ بسيارى از رواياتى كه در متون و محافل فقهى متأخّر متداول شده ، كتاب عوالى است ؛ مانند اين روايت كه : «الناس مسلّطون على انفسهم» . ۳
2 . بيشتر روايات كتاب ، مرسل است ، امّا ابن ابى جمهور ، معتقد است كه عدم ذكر راوى ، در صورتى كه دانسته شود كه راوى تنها از ثقات نقل مى كند ، حديث او را
1.ر.ك : خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۱، ص ۳۳۱ به بعد.
2.ر.ك: عوالى اللّئالى، ج ۱، مقدّمه آية اللّه مرعشى.
3.محقّق كتاب، فهرستى از اين گونه روايات، در پايان جلد دوم، سوم و چهارم، به دست داده است.