مسند مى كند . ۱
3 . همچنان كه از تخريج هاى محقّق كتاب بر مى آيد ، بسيارى از روايات در منابع حديثى اهل سنّت ، موجود است . به نظر مى رسد با توجّه به تأكيد ابن ابى جمهور بر نقل همه روايات از طُرُق امامى ، اين روايات ، از راه متون فقهى شيعه كه در آنها در مقام بحث و استدلال ، به احاديث اهل سنّت استناد مى شود ، بويژه كتاب هاى مربوط به فقه تطبيقى مانند الخلاف شيخ طوسى و تذكرة الفقهاء علاّمه حلّى برگرفته شده است . به هر حال ، چنين مى نمايد كه با استخراج رايانه اى بتوان شمار قابل توجّهى از روايات را نشان داد كه تنها در منابع اهل سنّت آمده يا مأخذ حديثى شناخته شده اى ندارند . سخن ناقدان كتاب عوالى درباره خلط روايات شيعه با اهل سنّت ، ناظر به اين بخش از روايات است .
4 . در بخش هاى خاصّى از كتاب (مانند تمام جلد اوّل) ، روايات ، صرفاً از پيامبر اكرم نقل شده است . اين امر ، ممكن است نشانگر رويكرد خاصّ نويسنده در عرضه احاديث فقهى باشد كه وى را به نقل روايات اهل سنّت نيز كشانده است .
2. دُرَر اللّئالى
نام كامل كتاب ، دُرَر اللّئالى العمادية فى الأحاديث الفقهية و نگاشته ابن ابى جمهور احسايى است . محدّث نورى و محقّق تهرانى تصريح كرده اند كه نام صحيح كتاب ، بنا به تصريح ابن ابى جمهور در مقدّمه ، همان است ؛ ۲ امّا شيخ حرّ عاملى در أمل الآمل و نويسنده رياض العلماء به الأحاديث الفقهية على مذهب الإمامية تعبير كرده اند ۳
1.«ولا يلزم من عدم ذكر اسم المنقول عنه فى هذا المسلك أن يكون من المرسل، لما تقرر فى الأصول أنّ الراوى إذا علم من حاله أنّه لايروى إلاّ عن الثقات، كان إرساله إسناداً» (عوالى اللّئالى، ج ۱، ص ۳۰۲، حاشيه).
2.خاتمة مستدرك، ج ۱، ص ۳۴۶؛ الذريعة، ج ۸ ، ص ۱۳۳ (ش ۴۹۶).
3.أمل الآمل (تذكرة المتبحرين)، ج ۲، ص ۲۵۳ (ش ۷۴۹) ، رياض العلماء ، ج۵ ، ص۵۰ .