19
تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری

زوائدنويسى است . ۱ مهم ترين زوائد نگاشته هاى اهل سنّت در اين دو قرن ، توسّط نورالدين هيثمى (م 807 ق) ، ابن حجر عسقلانى (م 852 ق) و شهاب الدين بوصيرى (م 840 ق) پديد آمده است .

زوائدنگارى هاى هيثمى

1 . غاية المقصد فى زوائد المسند (زوائد مسند ابن حنبل بر كتب ستّه) ، 2 . كشف الأستار عن زوائد البزّار ، 3 . المقصد العلى فى زوائد أبى يعلى الموصلى ، 4 . البدر المنير فى زوائد المعجم الكبير ، 5 . مجمع البحرين فى زوائد المعجمين ، 6 . موارد الظمآن إلى زوائد ابن حبان، 7 . بغية الباحث على زوائد الحارث ، 8 . مجمع الزوائد و منبع الفوائد (شامل زوائد ياد شده ، به استثناى زوائد مسند حارث و صحيح ابن حبان) .

زوائدنگارى هاى بوصيرى

1 . مصباح الزجاجة فى زوائد ابن ماجة ، 2 . تحفة الحبيب للحبيب بالزوائد فى الترغيب و الترهيب ، 3 . زوائد نوادر الأصول ، 4 . فوائد المنتقى لزوائد البيهقى ، 5 . إتحاف الخيرة [السادة] المهرة بزوائد المسانيد العشرة (مهم ترين زوائد بوصيرى) ، 6 . مختصر إتحاف السادة المهرة بزوائد المسانيد العشرة .

زوائدنگارى هاى ابن حجر

1 . زوائد الأدب المفرد للبخارى، 2 . زوائد مسند الحارث بن أبى أسامة على الكتب الستّة و مسند أحمد ، 3 . زوائد مسند أحمد بن منيع ، 4 . زوائد مسند البزّار على الكتب السّتة و مسند أحمد، 5 . زيادات بعض الموطّآت على بعض ، 6 . زوائد الفردوس ، 7 . زوائد الكتب الأربعة ممّا هو صحيح ، 8 . المطالب العالية بزوائد المسانيد الثمانية (مهم ترين زوائد ابن حجر) . ۲

1.برخى برآن اند كه نخستين كتاب در زوائد از مغلطاى بن قليج (م ۷۶۲ ق) است (مجمع الزوائد و منبع الفوائد، هيثمى، تحقيق؛ عبد اللّه محمدالدرويش، ص ۵۴ ، مقدمه).

2.برگرفته از مقدّمه سعد بن ناصر بن عبد العزيز الشثرى بر المطالب العالية، دارالعصمة ودارالغيب ، ۱۴۱۹ ق، اوّل؛ و مقدّمه إتحاف الخيرة المهرة ، از احمد معبد، دارالوطن، ۱۴۲۰ ق، اوّل .


تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
18

رساندند و به روزگار جانشينان تيمور ، در شهرهاى مختلف اين نواحى به حكومت پرداختند . هرچند برخى از اينان براى استقلال دوباره به تلاش هايى دست يازيدند ؛ امّا در اين كار ، توفيقى نيافتند و بيشتر ، تابع حكومت هاى وقت بودند . ۱

چشم انداز حديث اهل سنّت در قرن هشتم و نهم هجرى

دو قرن هشتم و نهم هجرى ، از دوره هاى مهم در تاريخ حديث اهل سنّت به شمار مى رود . شخصيت هاى حديثى مهمّى مانند مِزّى ، عراقى ، ذهبى ، ابن حجر عسقلانى و سيوطى در اين دوره مى زيسته اند .
سيوطى (م911) ، درباره اين چهار نفر گفته است :
إنّ المحدّثين ، عيال الآن فى الرجال وغيرها من فنون الحديث على أربعة ، المزّى والذهبى والعراقى و ابن حجر . ۲
اكنون محدّثان ، در رجال و ديگر فنون حديث ، ريزه خوار چهار تن هستند : مزّى ، ذهبى ، عراقى و ابن حجر .
حضور اين حديث پژوهان بزرگ و پُرنويس از يك سو ، و تدوين متون و جوامع حديثى در دوره هاى پيشين ، كه امكان كارهاى گوناگون درباره آنها را فراهم ساخته بود ، از سوى ديگر ، سبب ساز تنوّع فعّاليت هاى حديثى و فراهم آمدن گونه هاى مختلف در آثار و نگارش ها در زمينه هاى گوناگون علوم حديث شده است . در اين جا براى آشنا شدن با فضاى حديث اهل سنّت ، به برخى از فعّاليت هاى مهم حديثى ايشان ، به اختصار اشاره مى شود .

زوائدنگارى

يكى از زمينه هاى فعّاليت هاى حديثى اهل سنّت در قرن هشتم و نهم هجرى ،

1.ر.ك: دايرة المعارف تشيّع، ج ۴، ص ۳۷۶ ـ ۳۷۷.

2.طبقات الحفّاظ ، ص ۵۴۷ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 86770
صفحه از 461
پرینت  ارسال به