215
تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری

3 . إيضاح الاشتباه فى أسماء الرواة ۱

اين كتاب ، نوشته علاّمه حلّى (م 726 ق) است كه آن را پس از خلاصة الأقوال نگاشته و در ذى قعده 707 ، نگارش آن را به پايان برده است . موضوع كتاب ، ضبط نام راويان و نام پدران و نسب ايشان است .
شكل كار ، بدين گونه است كه نويسنده ، حروف و حركات هريك از واژگان دشوار موجود در نام راويان را بيان مى كند . مثلاً ذيل على بن مهزيار مى نويسد :
بفتح الميم و إسكان الهاء و كسر الزاء و بعدها ياء منقطعة تحتها نقطتين والراء أخيراً. ۲
از آن جا كه علاّمه در تنظيم كتاب (مانند خلاصة) فقط حروف اوّل اسامى راويان را لحاظ كرده و مثلاً نام اسماعيل را قبل از احمد و اسماعيل بن محمّد را قبل از اسماعيل بن على آورده است ، برخى از دانشوران با تنظيم حروف دوم و سوم ، ترتيب دقيق ترى از آن به دست داده اند . از جمله ، سيّد ابوالقاسم جعفر كبير فرزند حسين بن قاسم خوانسارى (جدّ صاحب روضات) (م 1158 ق) ، بدون دخل و تصرّف ، آن را مرتّب كرد و تتميم الإفصاح فى ترتيب الإيضاح نام نهاد . ۳ نيز علم الهدى محمّد بن محسن فيض كاشانى با افزودن مطالبى ديگر ، نضد الايضاح را پرداخت (22 رمضان 1073) . اين كتاب به سال 1271 ق ، در حاشيه الفهرست شيخ طوسى با تصحيح اسپرنگر در كلكته و به سال 1351 ش ، توسّط دكتر محمود راميار ، همراه با مقدّمه و فهارس ، تجديد چاپ شده است . ۴

1.كشف الحجب والأستار، ص ۷۳؛ الذريعة، ج ۲، ص ۴۹۳ (ش ۱۹۳۴)؛ مكتبة العلامة الحلّى، ص ۵۹ ؛ هدية العارفين، ج ۱، ص ۲۸۴. نام كتاب در منابع به شكل هاى مختلف آمده. آنچه در عنوان آمد، تعبير علاّمه در مقدّمه كتاب است (ر.ك: إيضاح الاشتباه، ص ۷۷).

2.إيضاح الاشتباه، ص ۲۱۶ (ش ۳۸۲).

3.الذريعة، ج ۳، ص ۳۳۶ (ش ۱۲۲۱).

4.همان، ج ۲۴، ص ۱۸۶ (ش ۹۷۱).


تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
214

باشد ، در قِسم اوّل ، و هرگاه آهنگ جرح فرد داشته يا در ترجيح مدح يا قدح توقّف كرده باشد ، در قِسم دوم مى آورد . ۱
2 . علاّمه حلّى ، افراد مختلفٌ فيه را در هر دو قسم ، ذكر نمى كند ؛ بلكه هرگاه مدح فرد را ترجيح دهد ، در بخش نخست و اگر ذم را ترجيح دهد يا توقّف كند ، در قِسم دوم مى آورد .
3 . علاّمه ، آنچه را كه از كتاب هاى رجال الكشّى يا رجال النجاشى ، يا الرجال يا الفهرست شيخ طوسى يا رجال ابن الغضائرى برگرفته ، مستند خود را ذكر نمى كند و عين عبارات منقول را مى آورد و هرگاه مطالبى از منابع ديگر (مانند : الغيبةى طوسى يا الرجال ابن عقده يا عقيقى) نقل مى كند ، مستند خود را ذكر مى كند . همچنين ، در صورت اختلاف ديدگاه هاى نويسندگان منابع پنجگانه ، مستند خود را نام مى برد . از اين نكته ، آشكار است كه هرگاه نويسنده ، مطلبى را بگويد و مستند آن را ذكر نكند ، دانسته مى شود كه در كتاب هاى پنجگانه ياد شده ، آمده است ، هرچند در نسخ ما موجود نباشد .
4 . اهتمام علاّمه حلّى به بيان مدح و قدح راويان است . از اين رو ، به اين نكته كه راوى از اصحاب كدام امام يا امامان بوده ، نمى پردازد .
5 . علاّمه در قِسم اوّل ، فقط ممدوحان را مى آورد و برخلاف ابن داوود ، مهملان را ذكر نمى كند . مفهوم اين سخن آن است كه ايشان به روايات افراد مهمل ، عمل نمى كند .
خلاصة الأقوال ، با تحقيق سيّد صادق بحرالعلوم ، توسّط المطبعة الحيدرية ى نجف منتشر شده و توسّط منشورات الرضى قم ، تجديد چاپ شده است . نشر تحقيقى ديگر آن به همّت جواد قيّومى به همّت مؤسسه نشر الفقاهه ، به سال 1417 ق ، انجام پذيرفته است .

1.همان جا.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 84546
صفحه از 461
پرینت  ارسال به