301
تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری

برخى از علما ، همانند مرحوم صاحب حدائق ، به خاطر ايجاد وحدت در بين اصوليان و اخباريان ، بسيارى از اين اختلافات را نمى پذيرند و سعى دارند آنها را كاهش دهند. ۱
برخى نيز اين اختلافات را صورى دانسته اند و از نظر وحدت ملاك و تمسّك به شريعت مقدّس اسلامى ، اختلافى بين اين دو مسلك نمى بينند ، با اين تفاوت كه «اخبارى ، وظائف مقرّره (وظايف مكلّفان هنگام جهل به حكم) را احكام تعبّدى تشخيص داده و برخى محقّقين از اصوليين ، برگشت آن وظايف را به تشخيص عقل دانسته و از آنها ، به احكام ظاهريّه بر سبيل مسامحه تعبير نموده اند». ۲

اختلافات اخباريان و اصوليان

در اين مجال ، در صدديم از ميان وجوه متعدّد اختلافات بين اين دو مسلك در حوزه هاى مختلف منابع فقه اسلامى (كتاب ، سنّت ، اجماع و عقل) ، اختلاف موجود در حوزه حديث را مورد بررسى قرار دهيم.
1. منابع احكام نزد اصوليان عبارت اند از: كتاب ، سنّت ، اجماع و عقل؛ ولى نزد اخباريان عبارت اند از: كتاب و سنّت و در بعضى مواقع ، «منحصر است به سنّت» ، آن هم به «به سنّت رسيده از طريق صادقين عليهم السلام » . ۳
2. اصوليان ، احاديث را به چهار نوع: صحيح ، حَسَن ، موثّق و ضعيف تقسيم مى كنند؛ ولى اخباريان ، احاديث را به دو نوع ، صحيح و ضعيف ، تقسيم مى كنند. ۴
3. اصوليان ، اخبار صحيح را عبارت از اخبارى مى دانند كه تمام سلسله راويان

1.نقدى بر اخباريگرى ، ص ۲۰.

2.ياد نامه شيخ طوسى ، ج ۱ ، ص ۳۱۷: «اجتهاد در مسلك اصولى و اخبارى» ، جواد تارا.

3.نقدى بر اخباريگرى ، ص ۲۰.

4.روضات الجنات، ج ۱ ، ص۱۲۷ ؛ رساله فاروق الحق ، ص ۶.


تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
300

ارزش پيدا مى كنند. ۱ آن گاه مى گويد:
خداى تعالى بر من منّت نهاد تا چهل حديث از كتاب «الكافى» استخراج نمايم و بر تو بخوانم. بعضى از آنها در فضيلت تفقّه در دين ، و بعضى در فضيلت روايت حديث ، و بعضى در فضيلت علم ، و بيشتر اين احاديث ، متعلّق به فنّ اصول حديث است. ۲

سه . وجوه اختلاف اصوليان و اخباريان

ميان اصوليان و اخباريان ، اختلاف متعدّدى وجود دارد و بسيارى از علماى اصولى يا اخبارى ، در صدد شمارش اين اختلافات برآمده اند . عبداللّه بن صالح سماهيجى بحرانى (م 1132 ق) ، عالم اخبارى ، كتاب منية الممارسين را در پاسخ به نود پرسش شيخ ياسين بن صلاح الدين ـ كه خطاب به او مطرح كرده بود ـ تأليف كرد و در آن به بيان چهل فرق بين اصوليان و اخباريان پرداخته است. ۳
سيّد محمّد بن فرج اللّه دزفولى ـ كه خود ، عالمى اصولى است ـ ، در رساله فاروق الحق ، 86 فرق بين اين دو مسلك را آورده است. ۴
محمّد باقر خوانسارى (م 1313 ق) ، عالم رجالى قرن چهاردهم ، در كتاب روضات الجنّات ، تلخيصى مشتمل بر 29 فَرق از فَرق هاى چهل گانه سماهيجى را بر مى شمُرَد. ۵ اين كتاب ، غالبا مرجع محقّقان غربى در خصوص مباحث اخبارى ـ اصولى بوده است. ۶

1.همان ، ص ۳۳.

2.همان ، ۳۸ ـ ۳۹.

3.روضات الجنّات ، ج ۴ ، ص ۲۵۰؛ الذريعة ، ج ۲۳ ، ص ۲۱۰.

4.فاروق الحق ، ص ۵ به بعد (نسخه خطى موجود در كتابخانه آية اللّه مرعشى).

5.روضات الجنّات ، ج ۱ ، ص ۱۲۷ ـ ۱۳۰.

6.ميراث اسلامى ، دفتر چهارم ، ص ۳۸۱: «گزيده منية الممارسين».

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 89682
صفحه از 461
پرینت  ارسال به