383
تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری

مقام ، مناسبتى داشته است. مجلسى ، بر همه مطالبى كه از اين مأخذها نقل و تلفيق كرده بود ، شرح ، توضيح و تأويل نوشته و از آن دائرة المعارفى ، شامل كلّيه خبرها و حكم هاى فقهى و دستورهاى اخلاقى ، اعتقادى و تواريخ ، قصص انبيا و ائمه اطهار و مطالب اجتماعى ، بحث واجب ، مستحب ، مكروه ، حرام ، و بيان مسائل اصولى و كلامى و... براى شيعه دوازده امامى ترتيب داده است و از اين رو ، بايد آن را «فرهنگ نامه تشيّع» دانست كه نه قبل از مجلسى و نه بعد از وى ، به چنان هيئتى وجود نداشته است. ۱
علاّمه مجلسى ، در استفاده از منابع مختلف در بحار الأنوار ، حسّاسيّت خاصّى در استفاده از نسخه هاى كهن و معتبر داشته است. وى ، پس از ياد از نام منابع خود ، در فصلى با عنوان «فى بيان الوثوق على الكتب المذكورة و اختلافها فى ذلك» ، ۲ به بررسى مقدار اعتبار منابع ، پرداخته و با تكيه بر آن كه نسخه اين قبيل منابع ، قديمى و كهن بوده و اجازات علما و محدّثان بر روى آنهاست ، به اثبات درستى اعتبار آنها پرداخته است. ۳
در اين جا ، اين مسئله مطرح مى شود كه على رغم هم زمانى علاّمه مجلسى با شيخ حرّ عاملى ، مجلسى چه طور توانسته است به نسخ كهن و قديمى دست يابد؟ گفتنى است كه علاّمه مجلسى ، به لحاظ اين كه اولاً ، از لحاظ مادّى متموّل بوده است و ثانيا به دليل موقعيّتى كه در حكومت صفويه داشته ، دستيابى وى به اين نسخ ، آسان بوده است و حتّى يك بار ، بنا به پيشنهاد وى ، شاه سليمان صفوى ، يكى از امراى دولت را با هدايايى بسيار ، به منظور به دست آوردن كتاب مدينة العلم شيخ صدوق به يمن فرستاد ، ۴ هر چند كه چيزى به دست نيامد.

1.تاريخ ادبيات ايران ، ص ۲۵۹ ؛ علم الحديث ، ص ۹۱.

2.بحار الأنوار ، ج ۱ ، ص ۲۶.

3.مقالات تاريخى ، دفتر چهارم ، ص ۱۰۸.

4.رساله اعتقادات ، ص ۱۲.


تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
382

چهار . بحار الأنوار

اين كتاب كه نام كامل آن بحار الأنوار الجامعة لِدُرَر أخبار الأئمة الأطهار است ، از آنِ ملاّ محمّد باقر مجلسى ، معروف به علاّمه مجلسى است.
علاّمه مجلسى ، در بيان تدوين كتاب جامع بحار الأنوار ، چنين مى گويد:
بعد از احاطه بر كتاب هاى متداول و مشهور ، به جستجوى اصول معتبر مهجور پرداختم. مهجور ماندن اين اصول ، ناشى از چند عامل بوده است: 1. استيلاى سلاطين و حاكمان مخالف با شيعه ، 2. رواج علوم باطل در بين مردم ، 3. بى اعتنايى و كم توجّهى گروهى از متأخّران به بازنويسى و استنساخ كتب حديثى و اكتفا ورزيدن به كتب مشهور به جهت جامع و كافى بودن هر يك از آنها. ۱
...[براى تحصيل انواع كتب حديثى] تفحّص در بلاد دور و نزديك را آغاز نمودم و به جهت اصرارى كه در كار خود داشتم ، كسانى را به كمك طلبيدم و آنها را به بلاد مختلف فرستادم تا اين كه به فضل پروردگار ، تعداد زيادى از اصول معتبر را ـ كه در اعصار گذشته به دست فراموشى سپرده شده بود ـ جمع كردم و بر بسيارى از مدارك آنها آگاهى يافتم و نهايت تلاشم را در ترويج ، تصحيح و تنقيح آنها به كار بردم و آنها را در كتابى با فصول و ابواب مختلف ، تنظيم كردم و آن را بحار الأنوار الجامعة لدُرَر أخبار الأئمّة الأطهار ، نامگذارى كردم. ۲
بحار الأنوار ، گذشته از در برداشتن خبرهايى كه در كتاب هاى چهارگانه پيشين شيعه نقل شده ، شامل دويست «اصل» از اصل هاى چهارصدگانه (اصول اربعمئه) است ، ۳ به اضافه آنچه از گفتارهاى عالمان شيعى و سنّى كه با مطالب كتاب در هر

1.بحار الأنوار ، ج ۱ ، ص ۳.

2.همان ، ص ۴ ـ ۶ .

3.قصص العلماء ، ص ۲۱۱.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 88350
صفحه از 461
پرینت  ارسال به